|
|
|
Anonymous Undefined 65739 berichten Op het moment dat ik ervoor koos om mijn frustraties, woede, pijn en ontgoochelingen over mijn mislukkingen los te laten, en de keuze maakte om het te laten gebeuren in mijn leven, op welke manier ook, op dat moment van overgave, kwam alles naar me toe. |
Anonymous Undefined 65739 berichten Houden van mezelf, ik heb het geleerd. Van mezelf leren houden met mijn beperkingen, beperkingen die mij niet weerhouden om ten volle van het leven te genieten. Die mij niet weerhouden om mezelf als volwaardig te zien.
Ik heb geleerd dat van mezelf houden niet betekent egoïstisch zijn, want als ik geen zorg zou dragen voor mezelf en mezelf niet zou waarderen zou ik niet over de energie en kracht beschikken om anderen graag te zien en er voor anderen te kunnen zijn.
Eén van de eerste dingen die ik heb geleerd is dat eigenliefde betekent zorg dragen voor jezelf. Dit houdt in dat ik mijn waardigheid als mens heb leren waarderen en respecteren met mijn fysieke, emotionele en mentale krachten en mijn beperkingen. Respect hebben voor je eigen gevoelens is zo belangrijk.
Houden van mezelf, ik doe het elke dag. Want als ik één ding heb geleerd dan is het wel dat de beperkingen die zij mij willen opleggen voor mij geen beperkingen hoeven te zijn. Want als ik zelf geloof in mijn eigen krachten, in mijn eigen mogelijkheden dan hoeft deze ingrijpende situatie mijn leven niet te controleren, ik wil zelf de controle hebben over mijn leven.
Elke dag opnieuw kom ik even thuis bij mezelf en luister naar mijn gevoelens. Elke dag opnieuw hou ik van mezelf en van het leven.
Houden van mezelf maakt het mij mogelijk
om met een groot hart te geven en te ontvangen. |
Anonymous Undefined 65739 berichten Deel 2 :
Om onvoorwaardelijk van een ander te kunnen houden is het belangrijk om eerst bij jezelf te beginnen. Als je niet van jezelf houdt is het heel moeilijk om van een ander te houden zonder voorwaarden te stellen. Dan is het al snel: "ik hou van je, maar ... " of "ik hou van je, als ... ". En je schiet in de stress als de ander niet doet wat je graag wilt.
Van jezelf houden betekent het loslaten van alle hoge eisen en verwachtingen die je aan jezelf stelt en waarmee je jezelf onder druk zet. Je accepteert jezelf precies zoals je bent, met alle leuke en alle minder leuke kanten. Van jezelf houden is stoppen met jezelf steeds te veroordelen. Het is helemaal JA zeggen tegen jezelf. Je hoeft nergens aan te voldoen.
Onvoorwaardelijke liefde is een staat van Zijn en zegt iets over je mogelijkheden om contact te maken met die diepe bron van liefde in jezelf. De ander is alleen een spiegel om je eigen liefde in te kunnen waarnemen.
Het klinkt mooi zul je denken, maar hoe kom ik in contact met die bron van liefde?
Om dit in de praktijk te brengen zijn er hier een aantal oefeningen:
Je gaat met je aandacht naar je hart
Waarom je hart? Omdat je hart zelf uit onvoorwaardelijke liefde bestaat. Je hart pompt en pompt en pompt, vol liefde, ongeacht wat je denkt of zegt of doet. 24 uur per dag is je hart onvoorwaardelijk voor jou in de weer en het vraagt er niets voor terug. Het stelt zich belangeloos in dienst van jou. Je hart gaat gewoon door met kloppen ook als je allerlei negatieve gedachten of gevoelens produceert. Je hart is onvoorwaardelijk in zijn liefde en het maakt deel uit van jou. Je hebt de onvoorwaardelijke liefde dus al binnen handbereik.
Stem je af op die kwaliteit van onvoorwaardelijkheid
van je hart en stuur je hart
een glimlach vol dankbaarheid.
Je beantwoordt de liefde van je hart met dankbaarheid. Je laat je hart weten dat je overstroomt van liefde voor al het harde werken. En voel wat dat doet voor je hart en voor jou. Vervolgens stel je voor dat je hart de liefde doorgeeft aan je bloedcellen en dat deze met elke hartslag de bloedbaan in wordt gepompt. Je bloed neemt die liefde mee door je lichaam heen. En je oefent en oefent en oefent, zo vaak als je maar kan.
Je kunt vervolgens de oefening uitbreiden
naar andere delen van je lichaam die ook zo onvoorwaardelijk voor jou in de weer zijn.
Zoals je nieren, longen, lever, immuunsysteem, je hersens, je huid. En dan kun je het oefenen uitbreiden naar je gedachten, je gevoelens, je gedrag. En hoe meer je oefent hoe meer liefde je gaat voelen voor en vanuit jezelf. Als je jezelf kunt voeden met liefde hoeft de ander jou niet meer te vullen. Dan vervalt de basis van de voorwaarden. Je kunt dan van de ander houden omdat je jouw eigen schoonheid in de ander terugziet en omdat je samen meer liefde kan produceren. Onvoorwaardelijk. |
Anonymous Undefined 65739 berichten Al heb je de beste therapeut,
zonder liefde genees je niet.
Al worden de meest geavanceerde methodes op je toegepast
zonder liefde doen ze je niets.
Al worden de kundigste diagnoses
van je psychische wonden glashelder ontleed
zonder liefde dienen ze je niet.
Als je lijdt onder het gevoel er niet te mogen zijn
kan alleen liefde je welkom heten.
Als je een warme moederborst miste
kan alleen liefde je voeden.
Als je bent ingesnoerd door vele verboden en geboden
kan alleen liefde je vrij maken
Als je te vroeg volwassen moest zijn
kan alleen liefde je de vreugde van het kind-zijn teruggeven.
Als je niet echt liefdevol bent aangeraakt
kan alleen een vertederende hand je diep raken
Liefde ontspant, liefde kalmeert,
liefde geeft je leven poëzie.
Liefde geeft je het vertrouwen terug in mensen.
Liefde heelt alle wonden.
Alléén liefde heelt alle wonden. |
Anonymous Undefined 65739 berichten Ik hou van mezelf, en straal die Liefde uit.
Dans. Speel. Geniet van een extatische beweging
in de Vrijheid van het Zijn wie je werkelijk bent.
Je bent Vrij, niet langer gevangen in je gevoelens.
Als een Zwaan, die zich verheft:
statig, sierlijk, onafhankelijk en vrij.
Ketenen van bezitsdrang en manipulatie zijn afgeworpen.
Jaloezie is aanvaard, geëvalueerd en erkend,
als noodzakelijk deel van de schaduwzijde van je mens-Zijn.
Ze werd vervangen door Goedheid.
Teder en zacht, is je Ziel bewogen
tot het liefdevol aanwezig zijn
in het Zelf.
Liefde ontvouwt zich, je bent bereid Liefde te geven aan jezelf,
je verleden en aan allen die in jouw leven aanwezig is.
Als je liefde wil geven, is de eerste stap, die eerst aan jezelf te geven, dan straalt je Liefde uit naar alle hoeken van het Universum.
Eenvoud in Zijn ...
Hoe meer ik van mezelf houd,
des te meer liefde ik met anderen kan delen.
Is er nog iets dat je verhindert volledig vrij te zijn? Je hebt nu de gelegenheid om ook daar afstand van te nemen.
Suggesties
Verbeeld je dat je door water omgeven bent
en met lichte, vloeiende bewegingen
de dans der vrijheid danst.
Besluit
Vertrouw je gevoelens en indrukken.
Je bent op de juiste weg. |
|
Anonymous Undefined 65739 berichten Ik heb mijn jas uitgetrokken, althans zo voelt het.
Oude gedragingen en patronen die me niet meer passen heb ik uitgedaan, ik heb ze losgelaten. Af en toe probeer ik nog die oude jas aan te trekken maar ik merk dat hij knelt en dat hij niet lekker zit.
Ik weet dan ook niet hoe snel ik hem uit moet trekken.
Dit is de tijd om je dikke winterjas te verruilen voor een lichtere zomerjas en zo gaat het ook met oude gedragingen en patronen. Als we ervoor kiezen kunnen we ze loslaten en een nieuwe jas kiezen die beter bij ons past.
De natuur spiegelt dit mooi. Na een donkere winterperiode, met veel rust en dus ruim de tijd om eens goed na te gaan wat je nog kunt gebruiken en wat je niet langer dient, is het voorjaar de tijd om los te laten.
De dieren verliezen hun wintervacht, die hebben ze niet meer nodig. Daar kunnen wij een voorbeeld aan nemen. Wij mensen slepen vaak jarenlang allerlei oude rommel met ons mee. Oude gedachten en overtuigingen over wie we zouden zijn en hoe we ons zouden moeten voelen. Oude patronen van afhankelijkheid, ons minder voelen of juist je macht misbruiken
om dingen gedaan te krijgen.
Het is niet voor niets dat er altijd gesproken wordt over de voorjaarsschoonmaak. Net als de behoefte alle rommel en vuil weg te vegen uit je huis is het ook goed om de bezem door je innerlijke huis te halen. Wat sleep je allemaal mee? Wat staat op je geestelijke zolder wat je niet meer gebruikt en wat alleen maar plek inneemt?
Wat heb je allemaal op je harde schijf opgeslagen
wat je alleen maar langzamer maakt?
Ik hoop van ganser harte dat jullie net als ik eens af en toe de tijd nemen om te voelen en te kijken wat je nog mee wil dragen en wat je los wil laten.
Om te voelen dat het tijd is je winterjas uit te doen,
vrijer en meer open voor de zon die schijnt.
Doe je jas uit, ga naar buiten en dans! |
Anonymous Undefined 65739 berichten We maken ons druk om wat er in de wereld gebeurt, oorlogen, honger, armoede, zinloosgeweld enz. enz. maar zou het niet de spiegel van ons zelf zijn??
We houden hier ons mee bezig, maar wat we eigenlijk doen is de dingen buiten onszelf plaatsen net zoals we in ons dagelijks leven doen. We maken ons druk om anderen BEHALVE JOUZELF!!
Dat wil niet zeggen dat we de dingen wat in de wereld gebeurt, onze ogen voor hoeven te sluiten, wat die dingen die daar gebeuren zijn feiten, kan je wat aan deze feiten veranderen??
NEE. Maar wat we wel doen is voor al deze dingen in de bres springen, omdat we alle leed en verdriet van anderen op onze nek willen nemen. Ons steentje bijdragen om ons gevoel te sussen omdat wij het zo goed hebben, maar heb je jezelf ook eens afgevraagd dat echt IEDEREEN zijn eigen verantwoording en verantwoordelijkheid moet nemen en dragen??
NEE, wij mengen ons graag in andermans zaken!! Misschien omdat wij anderen belangrijker vinden dan onszelf?? Is het niet de angst van onszelf dat het ons misschien zou kunnen treffen??
Kijken we teveel buiten onszelf en vergeten we daarom te kijken en te weten wat wij eigenlijk voelen en hebben?? Is het dan niet een bepaald schuldgevoel wat we proberen af te kopen omdat wij het goed hebben?? Nee, wat we geleerd hebben is goed te zijn voor anderen, want dan hebben wij het ook goed toch??
Terwijl het motto is JE KAN PAS GOED VOOR ANDEREN ZIJN ALS JE WEET HOE JE GOED VOOR JEZELF MOET ZIJN!!!
Dus zijn we op deze manier aan het spiegelen?? Ja dus.
Eerst jezelf en dan pas een ander!! En dat is geen egoïsme maar alleen een wijze les!! |
Anonymous Undefined 65739 berichten Je heb een weg ingeslagen die voor jou goed is, want je wist dat het zo niet meer verder kon en dat wilde je niet meer.
Je voelde pijn, verdriet en boosheid en dat ging in je lijf zitten.
Je wilde dat niet meer maar wist ook niet hoe het anders kon, maar je wist je niet bewust dat je hiermee een proces op gang zette die jou ging helpen om jou verder te helpen jou processen op een andere manier te gaan bekijken en te ervaren.
Je hebt van alles beetgepakt wat voor jou goed voelde en op die manier ben je gaan groeien, groeien in je bewustwordingsprocessen. In de loop van die tijd heb jij je steeds alleen gevoeld, je kreeg het idee dat je steeds verder verwijderde van de mensen om je heen, er kwamen mensen op je pad maar er gingen des te meer mensen weg!!
Je kon niet je vinger erop leggen wat er nou gebeurde, maar je ging dapper verder je pad te volgen en kwam steeds meer mooiere dingen tegen en dat bracht je nog dichter bij jezelf. Je voelde je sterk omdat je de kracht in jezelf had, je voelde dat je wijsheid en je inzichten steeds groter en groter werden.
Het gevoel van alléén zijn raakte steeds meer op de achtergrond, totdat het in de loop van de tijd helemaal weg was en er weer iets heel mooi's voor terug kwam en dat het een gevoel van Liefde, saamhorigheid, genegenheid en oprechtheid teweegbracht
en voor het eerst in je leven kon je voelen, ervaren en vanuit je totale zijn zeggen IK BEN AL-ÉÉN!!!! |
Anonymous Undefined 65739 berichten Zie jij ook bij jezelf wat ik zie bij mijzelf??
Nee joh helemaal niet intressant, ik kijk liever naar jou.
Hoe jij het allemaal doet, dat vind ik makkelijker.
Oh en waarom vind je dat dan makkelijker.
Dan kan ik zien wat jij allemaal fout doet en de dingen doet die voor jou niet goed zijn, zodat ik naar jou kan wijzen en erop aanspreken waar jij mee bezig bent.
Dat is voor mij vele malen makkerlijker dan in mijn eigen spiegelbeeld te gaan kijken, want daar mankeert nog van alles aan en ik heb geen zin om daarmee geconfronteerd te worden.
Dus kijk ik liever de andere kant op naar anderen toe!!!
Ja dat lijkt inderdaad makkelijker, maar volgens mij is dat niet zo hoor, zal ik je uitleggen waarom niet??
Je doet je best maar!!
Nou als ik naar mijn eigen spiegelbeeld kijk in de spiegel, dan zie ik iets heel mooi's en het mooiste ervan is, is dat wat jij nou niet ziet en ik heel diep van binnen wel voel.
Ik voel me mooi, ik voel me vrij, ik voel me gelukkig en ik voel me gezond!!
En dat komt allemaal doordat ik best in mijn eigen spiegel durft te kijken, omdat ik weet wat het mij allemaal oplevert.
Ohhhhhh nou snap ik h'm, ik denk toch ook maar dat ik in mijn eigen spiegel ga kijken en ga dan maar ook mijn angst en onzekerheid maar aan.
Want ik wil mijzelf ook zo voelen zoals jij je voelt!!!
Want ik wil ook groeien en groter worden.
Zullen we dat dan samen doen, dan zal ik je een pootje helpen!!! |
Anonymous Undefined 65739 berichten Je wilt lente, de warmte, pracht en praal van kleuren, het geeft je een gevoel van leven. Je bent het zo zat de kou, je wilt buiten leven en je vrij voelen en niet meer opgesloten in je huisje. Je bid en smeekt wanneer het er nou eens van komt de LENTE!!
We weten allemaal dat het een feit is, dat het nu nog geen lente is en wanneer dat zal komen ja dat is koffiedik kijken het is wat we NIET in de hand hebben het enige wat er gedaan wordt is VERLANGEN.
Als jezelf nou eens bewust maakt van wat het je te vertellen heeft, dan bedoel ik je VERLANGEN naar warmte, kleur in je leven, naar buiten treden en niet meer hangen en opgesloten voelen in je huisje, het gevoel hebben van leven, genieten en vrolijk zijn, nieuwe dingen die in alle kleur en pracht gaan bloeien.
Is dat nou niet je spiegelbeeld van je hoe je leven eruit zou willen zien?
Volgens mij wel, toch??
Je bent het zat om zo te leven op de manier die je nu leeft, je wilt je namelijk zo voelen als de LENTE, alleen alles wat buiten je zelf gebeurt heb jij geen vinger in de pap te roeren, dat gebeurt voor jou zonder verklaring maar wel met een doel!! Alles wat jij zelf wilt en hoe jij je wilt voelen, JA daar heb jij wel de hand in, alleen wat je nog steeds doet is de dingen buiten jezelf plaatsen, je nog steeds druk maken over de dingen waar jij geen grip op heb maar, wil jij je zo voelen als de LENTE in jouwzelf ga er dan voor, want jij geeft het al aan wat je wilt en hoe je het wilt en jij bent bij machte om dit te laten gebeuren dus ga voor jou eigen LENTE, in JOUW HARTJE EN IN JE LEVEN!!
WANT DAT IS EIGENLIJK WAT JE VAN DE LENTE BUITEN WILT, DE LENTE VAN JE EIGEN SPIEGELBEELD!!! |
|