De vrouw deelt haar frustratie over het gebrek aan romantiek in haar relatie, in de onderstaande brief. Ze vroeg haar man om te scheiden, maar hij slaagde erin om haar te overtuigen, dat zichtbare of dagelijkse romantische gebaren nog geen ware liefde betekenen.
Mijn man is een ingenieur, we hebben 5 jaar een relatie, waarvan twee jaar getrouwd. Ik haat om het toe te geven, maar ik ben er moe van. Ik hou van zijn stabiel karakter, en het gevoel dat ik krijg als ik op zijn borst lig. Maar het zit gewoon niet meer helemaal goed, er ontbreekt iets.
Ik ben een zeer sentimentele vrouw als het gaat om relaties en mijn gevoelens. Ik hunker naar romantiek, maar ik ben totaal het tegenovergestelde van mijn man. Hij is niet gevoelig en zijn onvermogen om romantisch te zijn heeft mij anders laten nadenken over de liefde.
Op een dag had ik eindelijk besloten om hem te vertellen dat ik wilde scheiden.
“Waarom?”, vroeg hij geschokt. “Ik ben moe en uitgeput, voel me niet gewaardeerd en er wordt geen energie in mij gestoken.”, antwoordde ik.
Hij zweeg en sprak de hele avond niet tot mij. De teleurstelling die ik van deze relatie had nam alleen maar toe. Omdat de man die blijkbaar van mij hield zelfs zijn gevoelens niet tegen mij kon uiten. Uiteindelijk vroeg hij me, “Wat kan ik doen om je van gedachten te laten veranderen?”
Ik wist eerst niet wat ik moet zeggen. Je kan iemands persoonlijkheid toch niet veranderen, alleen maar omdat je wilt dat ze veranderen? Ik voelde me hopeloos. Ik keek diep in zijn ogen en antwoordde “Ik heb een vraag, als je deze kunt beantwoorden en mijn weet te overtuigen, zal ik van gedachten veranderen. Stel ik wil een bloem die aan de rand van berg klif groeit. Wij zijn er beiden zeker van dat als je de bloem pakt, het jou dood tot gevolg zal hebben. Zou de bloem voor mij pakken?’
Hij zweeg even en zei: “Ik zal je morgen het antwoord geven.” Door zijn reactie zakte mijn hoop nog verder weg.
De volgende ochtend werd ik wakker en zag dat hij verdwenen was. Uit de hoek van mijn oog zag ik op mijn nachtkastje en onder een glas melk een stuk papier met een lelijk handschrift. In de eerste regel stond: “Ik zou de bloem niet voor je pakken, maar laat mij de reden waarom verder uitleggen..” Ik was teleurgesteld maar bleef verder lezen.
“Ik heb mijn vingers nodig, zodat wanneer je weer bestanden van de computer
verwijderd, ik die weer kan herstellen. Je hebt de neiging om je sleutels thuis te vergeten, dus moet ik mijn benen hebben om snel naar huis te komen zodat ik de deur voor je kan open doen. Je bent altijd de weg kwijt, wanneer wij in een andere stad zijn, dus moet ik mijn ogen hebben om je de weg te wijzen. Je hebt altijd kramp wanneer het de periode maand is, dus ik moet mijn handen hebben, zodat ik de buikkrampen kan kalmeren door je te strelen.”
“Ik moet mijn mond hebben om je grappige verhalen te vertellen, wanneer je jezelf verveelt. Je ogen zijn al slecht, dus moet ik de mijne hebben, omdat ik je hand vasthoudt wanneer we op het strand lopen, terwijl je geniet van de zon op je gezicht en het zand tussen je tenen. Tenzij er iemand is, die meer van je houdt dan ik, kan ik de bloem niet pakken en sterven … ”
Ik voelde de tranen over mijn wang rollen, ze vielen op de brief waardoor het inkt vaag werd, ik bleef lezen. “Nu dat je klaar bent met lezen en als je tevreden bent met mijn antwoord, wacht ik buiten met je favoriete brood en verse melk.”
Ik rende naar beneden en opende de voordeur, waar hij angstvallig stond te wachten, maar toen hij me zag, glimlachte hij.
Op dat moment wist ik dat niemand zo veel van me houdt als hij dat doet, en ik heb besloten om de bloem met rust te laten …
Wanneer je wordt omringd door de liefde, kan het gevoel van verliefdheid, opwinding en romantiek minder aanvoelen, maar dat betekent niet dat het ophoudt te bestaan. We vergeten vaak dat ware liefde ligt tussen vrede en saaiheid. Dat is het leven en de liefde.
Liefde toont zich dagelijks in allerlei vormen, bloemen en romantische uitingen zijn slechts een visuele waardering voor je relatie. Onder dit alles bevindt zich de pijler van de liefde, en dat is ons leven … Woorden overwinnen geen relatieproblemen, maar liefde wel.