Forums  ›  Gezellig Kletsen.com  ›  Hobbies

schrijven

1

Advertise here!!

Citeren07.10.20050 likes
Tsja, tis me dan gelukt, het aanmelden. Kicke. Maar nu? Moet ik nu over me fave hobby gaan vertellen ? Heb een aantal favorieten. Het hangt echt er echt vanaf.....Maar schrijven is toch wel een favorietje van me. Ben absoluut geen pro, en daar gaat het ook eigenlijk niet om. Had geruime tijd geleden toen ik 't ff wat slecht had niemand om te praten, te delen en
etcetera. Zat als een hoopje shit in een hoek gedoken en wist het niet meer. Zonder erbij na te denken nam ik me potlood en een gescheurd vel papier in de hand en begon gewoon wat te schrijven wat in me opkwam.
(in de volksmond der psychologie heet dit vrije associatie). Ik legde het neer en ging wat lopen ijsberen; Ik stond er niet bij stil. Ging weer zitten en nam het papiertje in de hand om het geschrevene te lezen waarop ik door inmense verbazing en verwarring werd getroffen: wat ik geschreven had ging nl over mijn gevoelens die ik geheel niet kende ! Aldoende kwam ik er snel achter dat het gevoelens waren die ik voor mezelf had weggestopt en zelf niet meer herkende. Zo begonnen mijn perikelen tot het schrijffenomeen. Door het schrijven kwam ik meer en meer over mezelf, mensen en het leven te leren waaruit weer andere interesses ontpopten tot zingevende bezigheidjes.
Ik ben dus geen pro. En mijns inziens gaat het daar ook niet om. Het gaat erom dat het voor jezelf iets tot uiting kan brengen. Via een hobby als deze gaat dan ook enorm gevoel van zingeving uit. Want er ontwikkelt iets(het doet je goed vooruitgang te (h)erkennen), je uit jezelf (ontlading), het verplaatst het aandachtspunt op de situatie vanuit passiviteit naar activiteit(het concreet op papier doet gemoedstoestand relativeren),
andso-on.......Schrijven dwingt tevens respect af voor taal. Door het nadenken over woorden begon ik bronnen en hun herkomst te herkennen.
Daardoor leerde ik iets over de ontwikkeling van taal.
Toch wil ik in deze benadrukken dat kennis van/over taal niet als het grootse belang mag dienen om de deur te openen van het schrijven. Als je in de eerste plaats erop richt om gedachten te delen ter verlichting, interesse, or just for fun, dan krijgt je werk het charisma waarin je (iets van) jezelf herkent,je zet een spiegel neer, een bevestiging van jezelf zoals jezelf bent. Zo heb ik waarde leren hechten............. Ja, schrijven, dat is het toch wel.
Citeren08.10.20050 likes
heyyyyyyyy wat goed .....ja klopt schrijven is heel goed, en het helpt zeker, charisma ja die heb ik ook gevonden ik werk met veel cliente en zeggen dan ....je straalt charisma uit heerlik om dat te horen van andere, doet me heel goed!!!!!!!!!!!!

ben blij voor je en kei goed dat je dit op het forum heb gezet

groetjes wonderfull
Citeren08.10.20050 likes
tjeee ik herken mezelf in het verhaal, en ja, het helpt jezelf te leren kennen, je gedachten op papier te zetten. Het is een ware verlichting !!
Ook als je niemand hebt om tegen te praten, schrijf...........vooral dingen waar je moeilijk over kunt praten.
Het is een openbaring om jezelf te leren kennen , herkennen, ontladen
gedachten te omschrijven gewoon op papier.......

nootje...
Citeren10.10.20050 likes
goed gesgt hoor!!! jah en opschrijven van je gevoelns kan owk heel fijn sijn!!! in un dagboek bijv ofsow!! want dat heb ik owk gedaan een paar maanden gelden wist ik nie meer wie ik wat kon vertellen en wie te vertrouwen was1 ik ging toen ook opschrijven wat ik voelde en dat deed me goed1 je kan dan je verhaal alsnog kwijt1 nu schrijf ik eigenluk niet meer in een dagboek ofsow dat hou ik nooit lang vol! maar voor mij is die plek een beetje hier geworden hier kan ik alles seggen en je schrijft voor mijn gevoel ook een beetje je krijgt dan wel reactie van mensen! maar die ken ik alemaal nie in het egt en het is tog anders voor mijn gevoel! Ik heb wel het idee dat ik hier alles kan vertellen aan sommige mensen ik vertellen hoe ik me dan voel erbij! dat heb ik niet als ik regt voor iemand staat ik kan dan wel alles vertellen maar op de een of andere manier gaat dat dan heel erg nugter eruit en denken andere mensen dat het me niks doet! sorry als ik mischien een beetje wegdwaal van het onderwerp maar ik heb nu ook wel het gevoel dat ik gewoon van me afschrijf! is mischien niet helemaal waar maar goed!!!
dikke kusss
kirsten!
Citeren11.10.20050 likes
ik heb ook een tijdje een dagboek gehad kirsten dat kan je zeker soms helpen en vind dat je gelijk heb over kletsen.com groetjes shirley

Advertise here!!

Citeren21.10.20050 likes
schrijven en kletsen helpt onze problemen iets makkelijker te maken toch
Citeren22.10.20050 likes
hahah deden ze dat maar eens in Den haag, die schrijven en kletsen en wij krijgen het er maar steeds moeilijker op !!!! gaat toch iets fout daar volgens mij ?

nootje....
Citeren05.11.20050 likes
me dagboek had ik al 2 en un halfe maand nie meer gebruikt en selfs bijna wegegooit( was ik teminste telkens van plan maar omdat mijn papa al het oudpapier nakijkt deed ik dat nie want dan sou hij mijn dagboek lesen) maar goed nu ben ik weer begonnen met erin scrijven maar dan op een andere manier dan eerst!! meer un soort gedigten ofsow dan dat ik schrijf wat ik heb gedaan!! en als iemand anders het sou lsesen sou die ook niet weten waar het over gaat! voelt owk wat veiliger dan weet ik seker dat niemand mijn dagboek kan lesen en dan alles van mij te weten komen!!! niet dat ik nu alles in me agboek schrijf want ergens blijf ik bang dat het gelsen sou worden door me ouders ofsow vandaar!! maar ik vind het nu weer fijn om erin te schrijven en blijf fdat nu denk ik owk wel doen!!
kuss kirsten!!
Citeren23.05.20060 likes
Hey anoniem,
Schrijven is sinds een tijd ook mijn ding. Gedichten maak ik ook, hier heb ik ook wat geschreven. Gedichten van DynamiteDaan. Als je wil kun je ze ns lezen. Ik schrijf in gedichten wat ik denk en voel, al dan niet in abstracte vorm, maar ik schrijf ook dingen die in me opkomen (als ik voor mezelf weer eens een nieuw denkbeeld krijg) maar dat zijn voornamelijk mijn belevingen van dingen. Het gaat mij er dan niet zozeer om of het waar is wat ik schrijf, maar het komt wel uit mn hart, en dat is altijd goed, denk ik. Ga zo door ;)
Citeren21.06.20060 likes
[/b]Hey DynamiteDaan,[b]
Ik schrijf ook heel vaak gedichten, vanaf toen ik klein was heb ik al boeken geschreven, later ben ik met gedichten begonnen. Ik schrijf ook uit mijn hart en ziel.

Nou ja, ik weet niet wat ik nog meer moet schrijven,

Gr. Love_Single ;)

1

Adverteer hier