Citeren20.08.20070 likes
U stapt een winkel binnen om een nieuwe tas voor uw laptop te kopen. U zoekt er een uit met een prijs van € 50. De verkoper wijst u op het feit dat elders in de stad dezelfde tas wordt aangeboden voor € 25. U twijfelt geen seconde en gaat naar de andere winkel.
Een week later wilt u een super-de-luxe flatscreen TV kopen. In de winkel valt uw oog op een mooi exemplaar met een prijskaartje van maar liefst € 5.000. De verkoper wijst u op het feit dat elders in de stad dezelfde TV wordt aangeboden voor € 4.975. "Voor dit kleine verschil ga ik de stad niet in", is uw eerste reactie. Merkwaardig gedrag, niet waar? U kunt tweemaal € 25 verdienen, maar slechts in het eerste geval wilt u reageren. Waarom? Omdat het prijsverschil procentueel gezien ontzettend groot is. Voor een relatief verschil van 50% komt u in actie, een verschil van slechts 0.5% verwaarloost u. U gooit toch € 25 weg.
Een week later wilt u een super-de-luxe flatscreen TV kopen. In de winkel valt uw oog op een mooi exemplaar met een prijskaartje van maar liefst € 5.000. De verkoper wijst u op het feit dat elders in de stad dezelfde TV wordt aangeboden voor € 4.975. "Voor dit kleine verschil ga ik de stad niet in", is uw eerste reactie. Merkwaardig gedrag, niet waar? U kunt tweemaal € 25 verdienen, maar slechts in het eerste geval wilt u reageren. Waarom? Omdat het prijsverschil procentueel gezien ontzettend groot is. Voor een relatief verschil van 50% komt u in actie, een verschil van slechts 0.5% verwaarloost u. U gooit toch € 25 weg.