Algemene vragen:
Wat is gothic?
Ja, da's een goeie vraag.
Iedere goth zal je daar een ander antwoord op geven.
Voor mij betekent het o.a. dat ik doe wat ik wil en er uit zie zoals ik wil.
Maakt dat je goth? Nee natuurlijk niet.
Dat onderscheid zit hem in meer.
De gothic-scene heeft een bepaalde sfeer, duister, open, creatief, een 'tikje' arrogantie en sarcasme.
Men durft voor zijn mening uit te komen en loopt niet mee met de massa.
De muziek, de kleding, de sfeer, dat zijn voor mij de redenen dat ik me thuis voel in dat wereldje.
Bij gothic "hoort" ook een bepaalde kledingstijl, make-up, etc., maar dat houdt niet in dat dat verplicht is.
Er zijn goth's zat die er heel gewoon uit zien, maar hoofzakelijk in dit wereldje rondlopen om de muziek.
Dat is geen probleem, want er alleen uit zien als een goth maakt je nog geen goth.
Hoe wordt je gothic?
Een vraag die veel gesteld wordt. Ok, goth wordt je niet. Dat ben je of dat ben je niet. Een betere vraag zou zijn: hoe uit ik me als goth?
Het antwoord daarop is simpel: zoals jij dat wilt.
Wat is gothicmuziek?
Eigenlijk bestaat er niet zo iets als echte gothicmuziek, zoals je wel hebt bij bv metal of blues. Wel is er een bepaald soort die (naar mijn idee) niet ergens anders kan worden ondergebracht en dat zou je gothicmuziek kunnen noemen, zoals de bands Blutengel of Gothminister.
http://youtu.be/PsTgcBb7D84
http://youtu.be/Qu3ktbWhxh4
Verder zou je kunnen zeggen dat je diverse stromingen hebt in de "gothicmuziek" zoals industrial, darkwave en gothicrock.
Eigenlijk is gothicmuziek niets meer dan muziek waar veel goth's naar luisteren.
Waar ontmoeten goth's elkaar?
Veelal bij festivals of optredens van bands waar goth's van houden.
Wat doen gothics in hun vrije tijd?
Goth's doen in hun vrije tijd ongeveer het zelfde als andere mensen. Veel goth's zijn echter wel creatief en dus zijn er vele die bijvoorbeeld schilderen of dichten. Het is overigens geen gothics maar goth's.
Is vriendschap belangrijk voor jullie?
Ja en nee. Goth's zijn graag alleen maar hebben ook vrienden. Ik denk dat de vriendschap onder goth's wel hecht is omdat we niet met iedereen vrienden willen zijn en niet snel mensen vertrouwen.
Dit betekent natuurlijk niet dat goth's alleen bevriend zijn met goth's. We hebben net zo goed vrienden die geen goth zijn.
Werken de meeste goth's gewoon of gaan ze gewoon naar school?
Ja natuurlijk.
Hebben jullie bepaalde normen en waarden die misschien verschillen van andere mensen?
In het algemeen kan je zeggen dat goth's veel waarde hechten aan de kwaliteit van het leven. Ze leven bewust en denken na over de betekening er van. Ze respecteren andere mensen zoals ze zijn en zullen niet zo snel oordelen. Ze laten anderen in hun waarde, hoewel dat veelal niet begrepen wordt door het gebruik van de sarcastische, arrogante ondertoon die goth's niet vreemd is.
Kijken jullie op een bepaalde manier tegen het leven aan?
Dat is voor iedereen verschillend. Mijn persoonlijke mening is dat je er wat van moet maken. Van tegenslagen leer je.
Wat vinden jullie belangrijk in het leven?
Over het algemeen zo'n beetje het zelfde als iedereen. Wat wij dus niet belangrijk vinden is bijvoorbeeld "Wat de buren er van denken". Je zelf durven en kunnen zijn is wel heel erg belangrijk voor goth's. Veel goth's denken en praten ook vaak over de zin van het leven.
Hoe denken jullie over de mens/ maatschappij?
Ik persoonlijk en ik denk de meeste goth's vinden de gemiddelde mens bekrompen en egoïstisch. Mensen proberen in het algemeen vooral niet op te vallen en wel met de meute mee te lopen. Voor goth's is dat juist vaak anders om.
Zijn er bepaalde dingen waar jullie echt op tegen zijn?
Ik denk dat ik hier kan antwoorden dat goth's over het algemeen een hekel hebben aan achterbakse mensen en meelopers.
Zijn er bepaalde regels waar jullie je aan houden?
Nee, alleen dat je moet leven zoals je wilt.
Hebben goth's ook een bepaalde taalgebruik?
Nee.
Hebben goth's ook een bepaald soort gedrag?
Nee, behalve dan zoals eerder gezegd dat men zich zelf durft te kleden en gedragen zoals men zelf wil en hierdoor wel eens anders overkomt dan de gemiddelde mens.
Verrichten jullie bepaalde handelingen bij het begroeten van elkaar of zijn er andere rituelen die kenmerkend zijn voor goths?
Nee.
De dood hoort bij het leven. Voor veel mensen is de dood taboe, voor goth's niet. Zoals men nadenkt over het leven denkt men ook na over de dood.
Wat heeft gothic te maken met satanisme en/of de duivel?
Helemaal niks.
Wat heeft gothic te maken met automutilatie oftewel je zelf snijden of krassen?
Helemaal niks. Om de één of andere reden denken sommige (vooral jonge) mensen dat het bij gothic hoort om depressief te zijn en je zelf te snijden, maar het is mij een raadsel hoe men aan dat idee komt.
Wat heeft gothic te maken met wicca / hekserij?
Helemaal niks.
De meeste goth's zijn spirituele mensen.!!!!!!
Hebben jullie een bepaald geloof, bezoeken jullie de kerk?
Dat is heel verschilllend. De meeste goth's hebben geen geloof, maar er zijn zeker goth's die geloven en naar de kerk gaan. Hier kun je denken aan alle soorten religies.
Persoonlijke vragen:
Wanneer en waarom ben je goth geworden?
Ik werd me er van bewust dat ik anders was toen ik een jaar of 16 was denk ik. Het besef dat ik me thuis voelde in de gothic-scene kwam pas jaren later. Dus het is niet "wanneer ben je het geworden", maar "wanneer werd je je er van bewust dat". Nou moet ik er bij zegggen dat goth's niet van "hokjes" houden maar als het een naam moet hebben wie of wat ik bent noem ik mezelf goth. De vraag "waarom" is eigenlijk overbodig, want je bent wie je bent, het is alleen de vraag of je jezelf durft te zijn.
Word je vaak aangestaard op straat en zo ja vind je dat vervelend?
Ja, mensen kijken vaak naar me en niet alleen als ik de typische gothickleding draag. Men schijnt aan te voelen dat ik "anders" ben. Ik stoor me er niet aan, ik ben het gewend.
Ziet je huis er anders uit dan bij de meeste mensen?
Ja, eigenlijk wel. We hebben gewoon een bankstel enzo, maar het is wel anders dan bij de meeste mensen thuis denk ik. We hebben wel veel wijnrood, paars en zwart in huis en ik spaar heksen, die vind je door het hele huis terug. Ook zijn we gek op kandelaars, planten, muziek, boeken en aparte dingetjes.
Geloof je in god?
Nee, ik niet. Maar er zijn wel goth's die geloven hoor, gothic is geen geloof, het staat dus los van elkaar.