Forums  ›  Vraag & Antwoord  ›  Suggesties/opmerkingen

Nieuw forum bouwen

1

Advertise here!!

Citeren10.11.20240 likes

Ik blijf het altijd leuk vinden en heb er een aantal gehad (en weer afgestoten of verkocht), maar altijd blijft een beetje de wens om een keer 1 te maken die ik inricht naar eigen smaak puur voor mijzelf.

Tegenwoordig is het wat makkelijker geworden door sociale media, je kunt sneller mensen bij elkaar krijgen en reclame maken. Ook de voordelen van video, foto en etc. zijn ideaal tegenwoordig, hoewel vele forums daar nog moeite mee hebben (zijn veelal ook stokoude forums). 

Mijn idee is om een eigen server op te zetten, zodat alles ook in eigen beheer blijft en geen onnodige kosten gaan maken op een adres na. 

Nu zijn er al vele forums, maar alles raakt langzaam dood en er is ook weinig vernieuwing, maar anderzijds hoeft het ook niet meer zoals vroeger en wil ik mijn mogelijkheden eens bekijken om met iets nieuws te komen. Hoe weet ik nog niet, maar er zijn vast wel mogelijkheden. 

Ik blijf het leuk vinden en het hoeft niet meer groot te zijn, maar ik ken mijzelf en dit soort projecten kunnen zomaar uit de hand lopen, dat het een dagtaak gaat worden op den duur. 

Ik zie het als een leuke hobby en wil er toch mee bezig. 

Citeren10.11.20240 likes

Als eerste ga ik aankomende tijd een beetje een opzet maken wat ik op mijn forum wil hebben, ik verander dat nog 100 keer en uiteindelijk komt er wel iets naar wens.

Welkom

Informatie

- - Huisregels

- - Mededelingen

- - FAQ

Voorstellen

- - Stel jezelf voor

Dagboeken

- - Dagboekje aanmaken

Hobby's (logische lijst wat niet te groot is en veel omvat)

Techniek, klussen, computers

Tekenen, schilderen en dergelijke

Sporten, voeding en gezondheid

Tuinieren, planten, natuur....

etc. 

Nieuws café (dingen uit het nieuws)

Sport

Nieuws

Economie

Cultuur

Wetenschap

Politiek

Achterklap

Natuur

Klets Café

Spelletjes

Humor en ongein

Ik zie het wel. 

Citeren10.11.20240 likes

Wat ikzelf ook mooi vond was Yoo.rs (bestaat niet meer vanwege oorlog), maar het idee van blokken kunnen gebruiken om echt artikelen te kunnen schrijven en dat mensen daar zelfs "geld" mee konden verdienen was interessant. Zelf ben ik niet van het idee dat er geld verdient moet worden, maar het systeem was mooi. 

Iets wat ik ook mooi vond was chatrooms in de categorieën zetten van een forum, zo kreeg je een heel erg dynamisch iets waarbij mensen vanuit het forum soms afspraken om de chat in te gaan voor een x onderwerp wat men besprak op het forum. Zo heb je wel direct contact zonder je privégegevens te delen met een ander. Het idee zie je ook wel bij Hackenkunjeleren die een chat hebben voor hulp bij problemen of voor kletsen. Discord is ook wel veel gebruikt in het verleden, maar dat heeft ook alweer een beetje zijn einde gevonden in bepaalde takken. 

Livestreamen via een forum is ook interessant, stel je hebt een knutsel hoekje dan kunnen mensen laten zien hoe ze iets maken... Mooie kaarten, kerstbakken en etc. Met YT sluit je elkaar weer af en je moet dan eerst 50 leden hebben en etc. 

Het Facebook idee om berichten voorgeschoteld te krijgen is redelijk, als je dan een zijvak heb met recente berichten van mensen die je volgt, is het interessant. Heb je een zijvak met lukraak berichten van iedereen, dan vind ik het weer wat storend.... en je moet het ook gewoon uit kunnen schakelen als je het mij vraag. 

Een eigen profielpagina is mooi om te zien, maar heb nog geen enkel forum gezien waar het werkte. Dat zit net te diep weggestopt en dan is FB net zo handig. 

Sociale media meenemen in het forum voor de gebruikers kan iets zijn, dan kunnen mensen ook weer buiten het forum hun dingen delen op het forum. Voordeel is dat met de huidige tijdsgeest iedereen een groot kanaal wil hebben van FB, Insta, Twit en etc, dus de optie om dat makkelijk te kunnen koppelen is interessant. 

Er zijn wel leuke dingen te bedenken en doe gewoon even een brainstorm sessie met mijzelf. 

Citeren10.11.20240 likes

Welkom

Informatie

- - Huisregels

- - Mededelingen

- - FAQ

Voorstellen

- - Stel jezelf voor

Dagboeken

- - Dagboekje aanmaken

Deze eerste categorie is allesbepalend voor een forum, als ik kijk naar vuurwerkfreaks heb je direct een chat bovenin, maakt het heel snel levendig en er wordt dan veel gebruik van gemaakt. Het werkt niet overal, maar wel bij forums die heel specifiek zijn... Daar heb je echte freaks die er telkens mee bezig zijn en onderling ene vaste groep hebben zoals hier bij kletsen. Ondanks die vaste groep in de chat, zit men toch ook heel veel op het forum omdat deze er direct onder zit en mensen dan er sneller gebruik van maken om elkaar te helpen. 

Huisregels kopieren we van internet, voegen wat toe en droppen het in chatGPT om er iets moois van te maken.

Mededelingen moet je minstens een 6 keer per jaar gebruiken, maakt het spannend en geeft binding. 

FAQ is en blijft vaak een rommeltje met verouderde info, zie je ook heel veel op forums dat veel niet meer klopt op den duur. 

Voorstellen is wenselijk, maar niet verplicht, soms zijn er mensen die na maanden fanatiek op een forum posten zich alsnog eens voorstellen als ze hun plekje hebben gevonden. Maar voorstellen heeft het voordeel dat je heel snel ziet dat er steeds nieuwe mensen aanmelden (soms moet je een paar fake accounts gebruiken om het op gang te houden, is een beetje valsspelen maar werkt goed in het begin). 

Dagboekjes kunnen interessant zijn voor mensen die echt met een doel komen om iets te delen, ze hebben dan op het forum diverse berichten over van alles en nog wat, maar toch een eigen draadje met hun bezigheden over van alles en nog wat. Wellicht is dagboek een verkeerd woord omdat het klinkt als heel persoonlijk en elke dag moeten reageren... Moet ik even kijken of ik een betere naam kan verzinnen. 

Klets muren en dergelijke die snelle updates geven werken nergens tot nu toe, althans niet meer. Vroeger zag je bij bodybuilding forum veel activiteit daarop, maar op den duur komt er meer ongein dat iets leuks. Nee, dat wil ik dan niet en maakt de voorpagina ook rommelig. 

Citeren10.11.20240 likes

Huisstijl is iets wat vrijwel altijd vergeten wordt, maar wel immens van belang. Zie de radiostations die dat heel sterk hanteren (amateurzenders doen het tijdens het draaien), mannenforum doet het ook goed, Viva was er goed in en nog wel een aantal. 

Moderators zijn ook van groot belang, je kunt er vaak niet genoeg van hebben. Mensen met kennis over bepaalde onderwerpen die dan een x blok bijhouden en die zelf af en toe een nieuwsbericht, artikel, onderwerp of wat dan ook plaatsen. Mensen die op een forum komen hebben heel snel een binding met beheer of mods, geeft altijd een speciaal gevoel en een vast punt wat vertrouwd is. Nadeel is dat een mod echt heel neutraal moet zijn, maar gelukkig kun je daarom een team hebben voor overleg als er ene keer iets is. 

Verandering en updates zijn ook van belang, soms moet je iets doen wat storend is zodat mensen even kunnen klagen. Gewoon een categorie vervelend indelen uit het niets en iedereen in paniek, vervolgens met de leden weer "opbouwen" en dan voelt iedereen zich betrokken. Moet je niet te vaak doen, maar het helpt om input te krijgen van wat mensen willen. 

Advertise here!!

Citeren10.11.20240 likes

Onderwerpen verwijderen, ik was daar heel erg goed in. Als iets vervelend word of ik het gevoel kreeg dat het forum daardoor veranderde dan verwijderde ik ook gewoon weer een hele zooi. Hier zie ik op het forum van daten, sex en etc wat volgens mij niet meer het doel is. Ik verwijder die onderwerpen dan omdat het nieuwe bezoekers afschrikt en de verkeerde aantrekt. 

Verder wil het wel eens helpen om anderen een kans te geven om nieuwe berichten te schrijven. Stel je hebt een onderwerp over politiek wat heel lang doorgaat, dan moet je die eens afkappen of verwijderen. Zorgt ervoor dat het weer opnieuw begint en niet een totaal uitgemolken iets gaat worden waar nieuwe leden niet meer op willen reageren. 

Iets waar ik mij ook immens aan kan storen is gezeur over de zoekfunctie gebruiken, als ze daar mee aankomen op een forum ben ik er direct klaar mee. Alles staat op internet en met AI ben je dan geen enkel forum meer nodig waar je elkaar vragen kunt stellen. Klusforum kreeg er een handje van, iemand stelt een vraag over een verstopte wc en dan komen er twee reacties met een linkje van het forum waarin dat al een keer besproken is. Als je dat doet dan is de binding direct weg en komen ze ook niet meer terug. Anderen lezen dat ook en hebben dan bij voorbaat ook al weinig zin meer om iets te vragen. Ook al is iets 100 keer gevraagd of verteld, geef die mensen het plezier om het als persoonlijk te ervaren of hun plezier om hun manier of gedachte te delen. 

Terugkoppeling of interesse tonen is ook een absolute must op een forum, ik zag wel eens mensen met een leuk onderwerp van een draaimolentje maken met lego. Komen domme reacties op en na drie berichten is er geen interesse meer. Ik vraag op den duur toch even hoe het gaat, is er hulp nodig, even vragen om een fotootje of iets en etc. Bij het molen jong die iets met lego wou bouwen, bleek er gewoon een geniaal slim joch achter te zitten die een complete lego stad had gebouwd met verlichting, water, muziek, eigen bomen en klei spul en noem het maar op. Zo iemand mis je dus als je geen interesse toont en dan heb je een geweldig lid die veel leuks kan brengen totaal gemist omdat je maar kijkt naar 1 vraag die wat simpel overkomt. 

Citeren10.11.20240 likes

Challenges, uitdagingen of opdrachten doen het ook altijd goed. Niet iedereen doet er aan mee, maar altijd wel een paar op den duur. Soms komen er prachtige projecten uit voort die maanden doorgaan en een geheel nieuw eigen onderwerp vormen. Heel lang geleden (16 jaar op zijn minst) had ik een keer een onderwerp van kerstbakjes maken als soort van challenge. 

De uitdaging was een gratis pot en verder alles uit de natuur halen. Het was een paar weken en zoveel mensen die mee deden en allemaal foto's en extra verhalen. Uiteindelijk mensen die samen afspraken om te wandelen in het bos en etc. Een simpele uitdaging die heel veel bracht op den duur.

Kleine challenges zoals stappen tellen kan ook werken, er zijn ruim voldoende mensen die wandelen, een hond hebben of een drukke baan. Met vrijwel elke telefoon kun je stappen tellen en mensen gaan dan regelmatig een update geven van hoeveel stappen ze hebben gedaan. Het lijkt heel simpel maar geeft een vast patroon om terug te komen om ergens op te reageren. Ook al hebben ze dan niet eens direct een x onderwerp voor het forum waar ze mee bezig zijn of vragen over hebben, is er toch een reden om langs te komen en even iets te melden. 

Tips and tricks doen het meestal wel goed als het echt mooi beschreven is en er goede foto's bijzitten. Scooterforum is dan echt een typisch voorbeeld waar veel uitleg staat zodat mensen het gaan nadoen en hun ervaring daardoor vertellen. Het geeft inspiratie om iets te doen en doordat er goede documentatie is durven mensen het ook. Zelf ga ik straks een dragracer bouwen wat ik goed wil uitleggen, omdat het een zeer uitdagend en eng onderwerp is. Ik krijg nieuw spul binnen van duizenden euro;s waar ik direct met de dremel in ga om aan te passen. Als anderen dat zien (veelal jongeren) krijgen ze interesse om zelf ook iets te willen doen, je kunt ze dan helpen om zelf een cilinder te vervangen en een enkeling waagt zich dan ook een beetje aan tuning op een makkelijke manier. En dat hoeft geen duizenden euro's te kosten, als ze al een scoot hebben dan zijn ze niet veel meer nodig dan een paar nieuwe pakkingen van 10 euro, beetje basis gereedschap en een paar vijltjes. Ze hebben de grootste lol en delen hun hele project van begin tot einde. Zijn dan ook direct vaste leden die anderen ook weer helpen of mee kletsen. 

Mensen dromen gunnen over iets wat nog niet kan is ook van belang. Iemand heeft een hobby wat niet te ingewikkeld is en klein begint, maar geef ze dromen om het groter te maken en er beter in te worden. Ik begon een keer met een kruidenplantje in de keuken en had na een aantal jaren een moestuin van 300 m2. Als ik niet werd aangemoedigd en basis hulp kreeg dan was dat niet gebeurt. 

Waar ik ook niet van hou zijn moderators of beheerders of leden die verwachten dat je eerst alles zelf gaat uitzoeken. Dik jaar terug wou ik iets weten voor een stukje van een weerstation en het was een gezeur... Wat exact, welk onderdeel, heb je datesheet, heb je al geprobeerd, heb je hier al gezocht.. man man man wat een streng gedoe direct... Mijn simpel vraagje om een thuis systeempje voor luchtkwaliteit te bouwen strande binnen drie berichten al. En dan denk ik bij mijzelf... wat als je gewoon vrolijk was begonnen en direct een beetje hulp geeft van mogelijkheden... Wie weet was ik gebleven, had het gemaakt en andere geïnspireerd. Maar dat is niet het ergste... het ergste is dat ik zelf mijn ECU bouw voor een dragster waar echt alles aankomt op zeer nauwkeurige metingen met heel veel sensoren. Ik wou gewoon inspiratie opdoen voor iets nieuws en het er even gezellig over hebben.. Als ze gewoon even de moeite hadden genomen dan kwamen ze er achter dat het huis vol ligt met elektronica en meetspul. Dat ik Lora netwerken maak voor data overdracht van de weerstations en etc. Gemiste kans denk ik dan maar en dat forum komt dus ook echt niet op gang, en maar zeuren dat er geen leden komen.... 

Citeren10.11.20240 likes

Leden niet onderschatten, dat heb ik wel heel goed geleerd van mijzelf en van anderen. Ik zat ooit op een kracht forum en werd daar toch de grond ingestampt... pfff niet te zuinig zeg. Doodsverwensingen, busje komt zo, pillen moeten slikken... oi oi oi, 17 mensen die op mij tekeer gingen en twee die netjes bleven. Op den duur was ik er klaar mee en werd het tijd om een beetje kennis in te zetten. Nu heb ik psychologie gestudeerd (deels en niet afgemaakt), weet ik best wel wat van politiek of en geschiedenis, dus heb eens flink uitgehaald met een absurd bericht dat het direct klaar was. Ik kon er wel om lachen en de twee nette mensen ook. Laatste reactie was van de nette persoon die reageerde: "boem, dan krijgen jullie ineens een klap in je bek". Niemand reageerde meer daarna en vervolgens zijn ze allemaal poeslief... Was al te laat voor mij en ben niet meer teruggekomen. 

Ik heb zelf de fout ook een keer gemaakt, iemand die met hernieuwde energie bezig was en het klonk toch allemaal vaag dat ik dacht je snapt er werkelijk waar helemaal niets van. Maar ik was toen ook zo dom om niet door te vragen of interesse te tonen, kom ik er na een aantal weken achter dat het een kernfysicus was aan een hogeschool... oops. Forums kunnen soms wat onhandig zijn bedenk ik mij dan. Die man was gewoon aan het brainstormen en theorieen aan het bedenekn zonder diepgang, logisch omdat het ook veel te ingewikkeld is. 

Citeren10.11.20240 likes

En verkopers op forums, die zijn soms ook zo lekker. Wou een keer een beetje bezig met voeding en zat op een vaag FB groepje (had toen nog FB), binnen een paar dagen tig PB berichten met aanbiedingen van poeders, pillen, hulp voor schema's, persoonlijke begeleiding en weet ik het... Van die mensen die een cursus volgen voor x product en dan zelf verkoper gaan worden. Ze hebben er geen reet verstand van, maar als je maar dom genoeg praat en doet alsof iemand speciaal is dan verkocht het wel... Ik ben best wel slim om eerlijk te zijn, absoluut niet geniaal en een alles kunner of expert in zaken, maar algemeen slim zoals ik dat zeg. Ik heb dus boeken voldoende van biochemie, moleculaire gebeuren, hormonen, slaap, en etc. In pb heb ik wel eens geprobeerd om een beetje een gesprek aan te gaan met dat volk, maar uiteindelijk krijg ik de aanbieding om contact op te nemen met hun "Goeroe" omdat ik beter voor hun kan werken en ze iemand zoals mij wel kunnen gebruiken. Zitten soms leuke momenten tussen dat ik denk... zucht. Als ze nu gewoon zeggen in PB: Ik verkoop iets en wellicht heb jij er iets aan, kijk maar even... dan vind ik dat prima en heb er geen moeite mee, maar doen alsof een ander zichzelf niet kan helpen en ze overtuigen dat ze hulp nodig zijn... nee dan word ik kattig op den duur. Ja dat feestboek was niets voor mij en is ook totaal niet persoonlijk. Je leert er niemand kennen en je helpt er ook niemand mee. 

Voor mijzelf heb ik wel eens gedacht dat als ik een groot forum opzet met diverse er omheen of je er aan mag verdienen, ik vind van wel! Als ik zie hoeveel tijd er soms inzit en wat voor kosten het met zich meebrengt, mag je er wel iets aan verdienen. Ik hoef hoef dat niet, maar begrijp het wel. Als je een specifiek forum hebt met diensten dan kun je wat verkopen, sponsors hebben, lidmaatschap of reclame er op hebben. Niets mis mee en hoeft ook allemaal niet zo spannend te zijn. Als je een buurtvereniging opzet voor mensen die eenzaam zijn dan kan dat ook niet allemaal gratis. En naar de kerk gaan is ook niet gratis. 

Zou ik dat willen met een forum wat ik doe voor mijn eigen plezier... nee ik hoef dat niet en heb toch vrijwel geen kosten. Maar ik zou het prima vinden als ik een paar verkopers heb voor reclame van knutselspullen die een centje verdienen daarmee. Of iemand die panfluiten verkoopt die gemaakt worden, terwijl je het allemaal kunt volgen op een forum. Circuitonline doet ook dat soort dingen en dat is echt een groot duur forum. 

Als je iets maakt wat groot is, dan komen er ook grote kosten op den duur en er gaat heel veel tijd in zitten. Dat is dan net de afweging wat ik persoonlijk maak om het juist niet te groot te willen. Maar als het dan wel uit de hand loopt op den duur en je hebt heel veel leden, dan is er ook niets mis mee om een donatie te vragen. 

Citeren10.11.20240 likes

Wat kost een forum....

Als je er absoluut geen verstand van hebt dan kan het een hele dure hobby worden. Zelf denk ik dat het mij 30 euro per maand kost. Ik heb al een tweede lijn die niet in gebruik is en moet een microserver hebben die stroom verbruikt. Ik ben een naam nodig en zal wellicht wat grafisch ontwerp inkopen. Eerste jaar kost dan een 400 euro. Als ik het puur en alleen voor mijzelf maak dan maken de kosten niets uit, doe ik het ook heel bewust voor anderen om iets aan te bieden dan is het wellicht net een ander verhaal. 

Wat wil ik niet op een forum...

Lukrake verkopers, scammers, complot gekkies en alles van grof gedoe over sex heb ik een afschuw aan. Kinderen heb ik ook een pest hekel aan, mits het al specifiek is voor een x onderwerp van scooters als voorbeeld. 90% is dan vanaf 14 tot 19 jaar en je hebt een duidelijk afgebakend onderwerp. Ik heb ook geen zin om kinderoppas te zijn, dus daar zou ik dan wel weer grenzen hebben of juist het forum zo inrichten dat er geen gezeur komt. 

Ik zat een poosje op een Anna forum (anorexia), ik ben gewoon heel eerlijk dat ik een oude lul ben en schuif dat niet onder banken of stoelen (daarom gebruik ik op den duur ook video zodat ze mijn lelijke oude kop kunnen zien). Het onderwerp sprak mij aan en wou er meer over weten, het fijne was een beheer die het gewoon snapte en niet moeilijk deed dat ik een oude gast was. Dus meiden van 15 jaar kon ik gelukkig mee praten, maar dat praten was niet zozeer voor mijzelf en meer uit interesse om dingen te leren. Maar zou ik dit soort problemen of gevoelige kwesties op mijn eigen forum willen.... Veel rare dingen voorbij zien komen. 

Wat wil ik wel....

Fris, nieuw, actueel, uitdagend en dynamiek. Ik denk dat ik zoek naar de doeners en mensen die actie ondernemen. Je kunt prima met MS in een rolstoel zitten om alsnog actie te kunnen ondernemen. Als je 16 bent kun je prima Furry kostuums maken en is ook niet erg (mits je de gedachte er achter begrijpt en niet de zieke zooi), dus het mag wel breed zijn met diverse interesse. Vind ik een plek prettig met verwarde jongeren die hun eigen identiteit niet weten prettig... nee dat hoeft voor mij dan weer niet en kan wel makkelijk binnengehaald worden op een forum wat met creativiteit en vrolijkheid te maken heeft. Ik volg op YT al een poosje een furry meisje die gewoon christelijk is en er domweg heel veel plezier in heeft om het te maken en het ook verkoopt in haar webschop. Dat mag dan wel. En het is leuk omdat we het over led verlichting hebben wat ze er in gaat verwerken in de volgende suit. 

Ik ben dus van de techniek, maar knutselen met stof spreekt mij ook aan (boot ombouwen en de bekleding erbij, zadels maken en etc.). Maar ik vind foto en video ook leuk om mee bezig te zijn zodat je het weer online kunt delen. 

Besparingen en elkaar helpen is iets wat mij altijd aanspreekt, ik weet iets van ketels tweaken en isolatie gebeuren, dus met mooie tips en de goede beschrijving kan ik mensen helpen om echt veel geld te besparen met het absolute minimum. 

Koken vind ik ook leuk, makkelijk en toch lekker en gericht op wat zuinig leven. Ik ben alleen slecht in koken... De techbiek is niet het probleem, maar de inspiratie en volhouden is wat anders. 

Klussen, hergebruik, kringloop... Ook leuk allemaal. 

De vraag moet ergens zijn, wat is er al en wat loopt goed... Ik had een schoonmaakster die ook een knutselding heeft op FB maar die gaf aan dat het voornamelijk kaarten, stof en dat soort dingen zijn. Ik ben toen nog even binnengewandeld, maar er is geen man te vinden die ergens zijn eigen ding kan doen en toch de connectie kan vinden (dat voind zij nu juist zo jammer). Ik kwam met het idee om iets te doen met led verlichting en geluid, dat werkte dus heel goed in dat clubje omdat zij het konden toepassen in de kaarten en ik mijn stukje elektronica techniek heb, mooie aanvulling op elkaar. Ik wil dus ergens de overlap vinden van de hobby's zodat het meer gedeeld is. 

1

Adverteer hier