Forums  ›  Gezellig Kletsen.com  ›  Gezellig Kletsen.com

Mag ik jullie mening over dit?

1

Advertise here!!

04.11.20050 likes
Hey lieve mensen, ik heb even een beetje een opmerkelijk verhaal, en wil heel graag jullie mening hierover weten....

In 1999 is mijn moeder overleden aan de gevolgen van borstkanker (en in 2001 mijn vader, aan een hartaanval) en ze is destijds gecremeerd, en haar as is nu in een urn in het crematorium opgeslagen, in het columbarium, voor enkele jaren nu. Mijn vader hebben we een tijd geleden al uitgestrooid, maar binnenkort komt de urn van mijn moeder vrij.
En nu is de grote vraag, wat doen we daarmee? als het aan mij persoonlijk ligt, dan neem ik de urn mee naar mijn huis, inclusief haar as.
En geef het een mooi plekje in mijn woonkamer. Ik heb het met mijn zus en broer overlegd, maar mijn broer vondt het niet zo'n goed idee, hij zei dat ik dan nooit afscheid zou kunnen nemen, maar dat heb ik voor mezelf al gedaan.
Zonder de as was het een ander verhaal geweest, zei hij, maar MET as.......
Het geeft me een goed gevoel om haar as bij mij in huis te hebben, hoe (sorry voor het woord) morbide dat ook klinkt, dat kan ik niet uitleggen, maar ik zou het graag zo willen zien...

Wat is jullie oprechte mening hierover?

Jacootje
04.11.20050 likes
hoi jaco
je moet gewoon doen wat jou gevoel zeg,naar je gevoel luisteren is bjina altjd goed
groetjes marie
04.11.20050 likes
jah dat ben ik het met je eens marie!! je moet altijd naar je gevoel en naar je hard kuisteren!1 je moet doen wat voor jou het beste is!!! en als het een prettig idee vind dat de urn van je moeder bij jou thuis staat moet je dat ook doen hoor!!! doe wat voor jou het prettigste is!1
dikke kuss en knuff kirsten!!
04.11.20050 likes
ik begrijp jou heel goed Jaco, ik zou het je broer uitleggen wat dit voor jou betekent.
er is nog iets wat je zou kunnen doen, een beetje as in een houdertje laten doen, dit kunnen ze maken als een hangertje. Zo draag je je moeder ook altijd bij je..
Maar ik hoop dat jij met je broer eruit zult komen en dat de urn een mooie plek in jou huis krijgt.
kus cats
04.11.20050 likes
lieve jaco
mijn vriendin dr ma is een ierse is ook gecremeerd haar fam komt twee x per jaar hier heen 1 x omde urn op te halen en de volgende x brengen ze het weer terug mn vriendin dr ma heeft 6 zussen 2 broers de urn gaat om de week naar iemand anders zn huis zodat iedereen haar een week in huis heeft ik vind dat helemaal niet raar echt niet ik heb de urn van mijn hond ook hier in huis mijn eigen zus is op 26 jarig leeftijd overleden en haar as is uit gestrooid op zee dit hebben mn ouders beslist zonder over leg ik had mn zus achteraf liever ook gewoon hier in huis gehad ik snap jou heel goed en als het eenmaal word uitgestrooid heb je echt helemaal niks meer ook niet een plekje om heen tegaan lieve jaco dit is mijn mening en gevoel er over en vind het niet morbide groetjes shirley

Advertise here!!

04.11.20050 likes
hoi jaco,
lijkt moeilijk wat je moet doen omdat je nog een broer en zus hebt.
maar je gevoel volgen is toch vaak wel goed.
en dan zeker niet morbide of vreemd.
mijn vader zijn as is uit gestrooid omdat dat zijn wens was.(als ik er niet meer ben hoef ik ook geen vierkante meter meer inbeslag te nemen)
ja zijn keus waar ik het wel even moeilijk mee heb gehad. maar nu wend het al mis ik hem nog elke dag en is er geen plekje om heen te gaan hij zit in mijn hart dus ook dichtbij. en voor jou is dichtbij in je eigen huis dus doen groetjes en sterkte feye
04.11.20050 likes
Hoi Jaco,

Ik kan me niet indenken hoe jij je voelt in deze. Mijn vader is begraven en ik kan hem dus elke dag opzoeken op het kerkhof. Zeg niet dat ik dat doe. Maar geregeld ga ik er wel nar toe. Het is gewwon een plek waar je een zeer dierbaar mens terug waant. Weet niet hoe het is als je iemand cremeerd. Maar idenk dat het voor jou hetzelfde betekend als voor mij het graf. Je hebt altijd een band gehad en die wil je behouden. Nou dan doe dat. Je gevoel geeft je dat in, hou dat vast. De opmerking van Cats om wat as in een medaillon te laten doen lijkt me inderdaad voor jou een nog betere oplossing. Je zult ze altijd bij je dragen. Dag in dag uit. Zal je denkm ik een nog beter gevoel geven dan de urn met as in je huis. Maar goed het gaat om jou gevoel. Uitstrooien zou ik zeker niet doen in jou geval. Of helemaal in je huis of zoals gezegd een medaillion en haar daar mee dragend op je hart.

veel succes met het nemen van je beslissing. Laat je gevoel spreken Jaco anders krijg je er mogelijk later spijt van.

groetjes

Spetter56
05.11.20050 likes
Dank jullie wel, lieve mensjes, jullie zijn me allemaal heel erg dierbaar aan mijn hart (maar dat weten jullie, sorry, zit met tranen nu) en wil jullie dan ook heel erg bedanken voor de oprechte reacties over dit (waar ik toch wel een beetje mee zit)
Dit is, voor mij de eerste keer dat me dit overkomt, om het zo maar eens te zeggen, en ik kreeg verscheidene reacties wat te doen uit mijn kleine vriendenkring, en daar word ik altijd onzeker van, vandaar dat ik me wendde tot jullie, die ik vertrouw, en lief heb (echt!!!)

Nogmaals, Dank jullie wel...

Jacootje
05.11.20050 likes
hey jaco,

je moet doen wat je hart je ingeeft
dit is meestal de juiste beslissing en ik zou het idd uitleggen aan je broer
vertel hem wat dit voor je betekent en wat je gevoel hierover is

veel succes
en een dikke kussssssss
mams
05.11.20050 likes
Jouw broer kan toch zeker moeilijk beslissen en bepalen wat jij al dan niet moet mag voelen, tis jouw leven.

Enig idee wat jouw moeder zelf graag had gewilt, wat haar wensen waren?

Jaco, je moeder leeft in ieder geval in jouw herinnering en in jouw hart, ieder doet en heeft zijn eigen mannier, sommige mensen leggen bloemen en kaarsjes op een graf, bij een urn, andere hebben bloemen thuis in vaas en branden kaarsjes thuis bij een foto of een andere herinnering.

Misschien komt dit vreemd over, maar eigenlijk steft niemand echt, je gaat terug in de tijd (herinnering) en ieder is nog daar, aangezien tijd relatief blijkt te zijn.....

Sterkte en leef en beleef op jouw mannier, Waters.

1

Adverteer hier