Forums  ›  Vraag & Antwoord  ›  Vraag & Antwoord
 

Gezondheid

Advertise here!!

Citeren20.08.20190 likes

Wie kan er mij helpen

De Voor en Nadelen van weghalen baarmoeder

Citeren20.08.20190 likes

Ehm, ik heb er totaal geen ervaring mee maar ik kan wel gewoon wat voordelen en nadelen opnoemen. 

Voordelen: geen zorgen meer over een onverwachte (en eventueel ongewenste) zwangerschap, geen mogelijkheid meer tot voortplanting, mogelijk heb je geen menstruatie en menstruatieklachten meer, geen kans meer op vleesbomen/myomen, geen endometriose meer, geen adenomyose meer, als het goed is heb je ook geen kans meer op baarmoeder- en baarmoederhalskanker. 

Nadelen: geen mogelijkheid meer tot het krijgen van kinderen op de natuurlijke wijze, overgangsklachten of een vervroegde overgang, veranderingen in het emotionele aspect (je minder vrouw voelen, etc.), ongevoeligheid of juist gevoeligheid rondom de littekens (afhankelijk van welke methode voor verwijdering er gekozen is), de risico's van een operatie (o.a. wondinfectie, inwendige en/of uitwendige bloedingen, verklevingen in de buik, koorts en/of buikpijn).

Klachten kunnen ook afhankelijk zijn van wat je allemaal laat verwijderen, gezien de baarmoederhals en de eierstokken eventueel ook er uit kunnen. Maar dit zijn dingen die beter besproken kunnen worden met een (huis)arts en/of gynaecoloog gezien deze mensen een betere kennis van zaken hebben en beter weten wat er mogelijk is.

Citeren22.08.20190 likes

endromicse hoe je dat oom typt kun je wel krijgen na verwijdering als je eileiders laat zitten 

Citeren01.12.20190 likes

Kans op een vervroegde overgang heb je niet als je alleen de baarmoeder verwijderd.

Je komt alleen in de overgang als ze ook je eierstokken eruit halen!

endometriose kun je nog wel degelijk last van hebben als ze alleen je baarmoeder verwijderen, aangezien dit te maken heeft met je eileiders en eierstokken!

Kortom, als er geen medische noodzaak is zou ik er niet aan beginnen om je baarmoeder te laten verwijderen ;)

Adverteer hier