Forums  ›  Gezellig Kletsen.com  ›  Hobbies

wie doet er karate

3

Advertise here!!

Citeren20.02.20070 likes
nee ze zoeken een paal voor het dansen
Citeren20.02.20070 likes
Karateka mag geen wedstrijd met hoofddoekje spelen
UTRECHT - De karate-do Bond Nederland houdt vast aan de beslissing dat een karateka uit Utrecht geen wedstrijden mag spelen met haar hoofddoekje om. Dat heeft een woordvoeder van de karatebond dinsdag gezegd.

we hebben het toch over sport ?

groetjes
Citeren06.04.20070 likes
ik volgde Goju Ryu, van mijn 15 tot 18 jaar, het examen voor groen heb ik niet gehaald en daar hield het op voor mij.
het heeft mijn zelfvertrouwen opgekrikt in een moeilijke periode. het evenwicht tussen gevoel en verstand, een goede verdediging is de beste aanval, perfectie blijft een streefdoel en kan nooit bereikt worden, ich-nie-san-chi
veel geleerd over mezelf, vrienden leren kennen voor het leven, zaken die me altijd bijblijven.
de lege hand vind ik nog steeds de mooiste verdedigingssport
Citeren20.07.20070 likes
Ik doe/deed de Kyukushinkai stijl, maar tis al weer fkes geleden :D

Groet,

Leo
Citeren27.07.20070 likes
ik heb een tijdje toyotakrickvechten gedaan

Advertise here!!

Citeren28.07.20070 likes
ik heb in rottedam 4 jaar op karate gezeten blauwe band gekregen en sinds de verhuizing gestopt pff
Rick
Citeren28.07.20070 likes
Dojo Kun

De dojo kun zijn vijf regels die doorgegeven werden door karate meesters in Okinawa, als een ethische leidraad. Vele vertalingen van deze dojo kun werden vervormd, zo dat geweld verboden wordt, of dat men moet trouw blijven aan de karate club. Dit stemt echter niet overeen met de oorspronkelijke betekenis. De regels zijn:

Hitotsu. Jinkaku Kansei ni Tsutomuro Koto. Ten eerste. Streef naar perfektie van karakter.
Hitotsu. Makoto no Michi wo Mamoru Koto. Ten eerste. Verdedig de weg van de waarheid.
Hitotsu. Doryoku no Seishin o Yashinau Koto. Ten eerste. Onderhoud een werklustige geest.
Hitotsu. Reigi o Omonzuru Koto. Ten eerste. Respecteer de principes van beleefdheid.
Hitotsu. Kekki no Yu o Imashimuru Koto. Ten eerste. Pas op voor onbesuisde moed.

Funakoshi vond dat ze allemaal even belangrijk waren, daarom begint elke regel met 'ten eerste'.

Shoto Niju Kun (Gichin Funakoshi's twintig regels)

Karate-do wa rei ni hajimari, rei ni owaru koto wo wasuruna. Karate begint en eindigt met beleefdheid.
Karate ni sente nashi. Er is geen eerste aanval in karate.
Karate wa gi no tasuke. Karate is een steun voor gerechtigheid.
Mazu jiko wo shire, shikoshite tao wo shire. Ken uzelf eerst.
Gijutsu yori shinjutsu. Geest komt voor techniek.
Kokoro wa hanatan koto wo yosu. Bevrijd uw geest.
Wazawai wa getai ni shozu. Ongelukken komen door onoplettendheid.
Dojo nomino karate to omou na. Karate training is niet enkel in de dojo.
Karate no shugyo wa issho de aru. Je stopt nooit met leren in karate.
Arai-yuru mono wo karate-ka seyo, soko ni myo-mi ari. Maak karate tot deel van uw leven.
Karate wa yu no goto shi taezu natsudo wo ataezareba moto no mizu ni kaeru. Karate is als heet water. Zonder warmtetoevoer wordt het koud.
Katsu kangae wa motsu na makenu kangae wa hitsuyo denk niet dat je moet winnen, denk dat je niet moet verliezen.
Tekki ni yotte tenka seyo. Overwinning hangt af van het onderscheid tussen zwakke en sterke punten.
Tattakai wa kyo-jitsu no soju ikan ni ari. Beweeg volgens de tegenstander.
Hito no te ashi wo ken to omoe. Uw handen en voeten zijn zwaarden.
Danshi mon wo izureba hyakuman no tekki ari. Wees bewust van uw daden zodat je geen onheil aantrekt.
Kamae wa shoshinsha ni ato wa shizentai. Leer eerst lage standen, daarna natuurlijke houding.
Kata wa tadashiku jissen wa betsu mono. Kata oefenen is niet hetzelfde als een echt gevecht.
Chikara no kyojaku, karada no shinshuku, waza no kankyu wo wasaruna. Vergeet niet (1) lichte en zware kracht, (2) uitzetten en samentrekken van het lichaam, (3) trage en snelle techniek.
Tsune ni shinen kufu seyo. Bedenk manieren om deze regels dagelijks toe te passen.
Citeren31.03.20090 likes
Geen karate, kickboksen.
3

Adverteer hier