Forums  ›  Gezellig Kletsen.com  ›  In de Wandelgang

vraag

Advertise here!!

Citeren30.09.20140 likes

met hoeveel uur ben je eigenlyk internet verslaafd?

hoop dat ik nog net onder die grens val

Citeren01.10.20140 likes

valt inloggen en klokje zetten ook onder verslaafd dan of is dat narren?

Citeren01.10.20141 likes

haha weet je wat plagen is met nep naam hier op forum komen opmerkingen maken

wees flink en gebruik je vast naam

Citeren01.10.20140 likes

denk iedereen met internet op zijn telefoon, ze moeten eens wat missen haha

24 uur per dag dus

Citeren05.10.20140 likes

ik kan nog net een paar uurtjes zonder

Advertise here!!

Citeren05.10.20140 likes

Is wel zo wat babs zegt...

Hadden laatst een bbq feestje 9 van de 10 zaten met de telefoon te whatsappen, en dan maken ze een opmerking als ik sochtends in me caravan me computer aan heb. In gezelschap heb ik hem vaak uit. Het is bij mij een soort vervanging van...

artikel van algemeen dagblad uit 2013

75% Nederlanders kijkt om de haverklap op smartphone.
Driekwart van de Nederlanders checkt elke 3 tot 6 minuten zijn smartphone, constateert Peil.nl, het onderzoeksbureau van Maurice de Hond, meldt het AD. Funest voor de concentratie. Raakt je brein daar niet gestoord van?

'Ik kijk meer naar het scherm van mijn mobiel, dan dat ik naar de wereld kijk. Zo'n telefoon doet echt wat met je,' lacht de 22-jarige Gregorio Hodge, terwijl hij net in een hamburger probeert te bijten. 'Dit is ongeveer het enige moment per dag dat ik niet dat ding in mijn handen heb: als ik eet.'

Het verbaast Hodge dan ook niets, dat Nederlanders volgens De Hond om de haverklap hun telefoon pakken: om te zien of er sms'jes zijn, groeps-whatsapp's, e-mail, of om een blik te werpen op Facebook, Buienradar, Teletekst of vul maar in welke andere 'onmisbare app'.

20 á 30 keer per uur
Opvallend is dat vooral vrouwen naar hun telefoon grijpen: dikwijls twintig of zelfs meer dan dertig keer per uur. Volgens de enquête onder negenhonderd Nederlanders raadplegen vrouwen ook vaker sociale media via hun smartphone. Mannen zijn eerder gericht op sportnieuws. Op de vraag wat gebruikers het liefst bekijken, staan video's met bloopers of opmerkelijke plaatjes (28 procent) op de eerste plaats.

Die eindeloze stroom aan informatie leidt tot een voortdurende afleiding van de normale dagelijkse bezigheden. 'Tijdens een vergadering neem ik mijn telefoon even snel mee naar het toilet om niets te missen. Anders word ik toch een beetje onrustig,' bekent Joke Veraart (53) uit Rotterdam, werkzaam voor Humanitas.
En dat is funest voor de concentratie, de menselijke spanningsboog en vooral voor het vermogen iets in rust te beschouwen, waarschuwt de Amerikaanse technologiecommentator Nicholas Carr in zijn onlangs verschenen boek Het ondiepe, hoe onze hersenen omgaan met nieuwe media.

Ons brein wordt door internet en nieuwe media getraind steeds de aandacht te verleggen. En het stimuleert alleen nog oppervlakkig na te denken, betoogt Carr op bijeenkomsten en congressen over de hele wereld.

Doorklikken
'Als ik een boek lees, wordt mijn brein na een pagina of 2 onrustig. Mijn hersens willen niet langer lineair doorlezen, maar zijn op zoek naar een link waarop ik kan doorklikken,' hield Carr in maart de Sociale Media Club Rotterdam voor. Volgens de technologiecommentator leidt het veelvuldig gebruik van iPhones, internet en andere nieuwe media voor een veranderend denkpatroon. Vluchtig en oppervlakkig. 'De hersenen passen zich in fysiek opzicht aan nieuwe technologieën aan,' stelt Carr.

Directeur Pieter Roelfsema van het Nederlands Herseninstituut onderschrijft dat de hersenen even opnieuw moeten opstarten, als ze worden afgeleid bij een taak die veel concentratie vergt. 'Het duurt dan even voor je weer alles op een rijtje hebt waar je precies mee bezig was en dezelfde mate van concentratie hebt teruggevonden.'

Maar dat mensen door het veelvuldig gecheck op hun mobiele telefoon steeds slechter in staat zijn een tentamen te leren of een ingewikkelde tekst te schrijven, noemt Roelfsema onzin. ,Ik geloof werkelijk niet dat de hersens dan niet meer in staat zijn tot langdurige concentratie. Wie zijn telefoon weglegt en niet wordt afgeleid, moet zich prima kunnen concentreren,' aldus bijzonder hoogleraar neurologie Roelfsema.
Maar juist dat wegleggen van de smartphone, is voor velen een probleem. Semanur Yoruk (21) heeft haar iPhone 's nachts op haar nachtkastje liggen. 'Je weet nooit of er iets gebeurt en iemand je nodig heeft.'

Net als Gregorio Hodge die vaker kijkt naar zijn beeldschermpje dan naar de wereld om hem heen, lijdt Yoruk misschien stiekem aan nomophobia. De 'aandoening' is een afkorting van 'no mobile phone phobia', de angst geen contact te hebben via de mobiele telefoon. Omdat het ding zoek is, een lege batterij heeft of stuk is. Hodge: 'Mijn smartphone is net zo belangrijk als mijn huissleutel. Ik raak in paniek als ik 'm kwijt ben en haal pas opgelucht adem als hij weer terug is.'

Citeren09.10.20140 likes

Je ben verslaafd als je nog net niet je pc mee naar je bed neemt, alleen omdat dat niet gaat omdat hij in je woonkamer staat.

Dus koffieplant jij bent wel verslaafd volgens mijn vrouwke :-P

Citeren09.10.20140 likes

whaha laventor ,geef je vrouwtje maar de schuld

wordt weer eens tyd dat ze van jouw een avondje vry krygt om te chatten

groeties

Adverteer hier