Forums  ›  Gedichten  ›  Overige Gedichten

voor plofff die me hieraan over het denken setten: wat is het leven? en hoe kan je ervan genieten?

Advertise here!!

Citeren18.03.20070 likes
Wat is de essentie van het leven?
een moeilijke vraag om een antwoord op te geven
Misschien maakt leven de essentie van het leven
het laat je beven, misschien een soort van gegeven

Ieder mens zoekt naar zijn stabiliteit
een soort houvast, want we zijn iets kwijt
Het lange zoeken ernaar maakt het best raar
hebben we stabiliteit? of is ons leven gewoon naar?

Dagen, nachten en jaren kan je er over nadenken
wat heeft het leven mij te schenken?
Ik heb zoveel levensvragen
maar ik kan er alleen maar naar raden

Een raar ding, zo kan je het leven het best formuleren
veel leed maar ook veel liefde kunnen we erin constateren
We verspillen soms jaren door het te bestuderen
maar misschien kunnen we alleen zo een antwoord voor ons zelf formuleren

Het is gewoon een oneindig lange weg
en als we dan het einde bereiken, is er geen terugweg
Het is een magisch ding vol met kleuren
ook al moeten we veel treuren

Maar ergens op die eindeloze weg
ligt er ook geluk, niet meer gehinderd door pech
Wat is nu de essentie van het leven?
misschien komt het wel nooit iemand te weten

liefs, kirsten
Citeren19.03.20070 likes
Hoi Kirsten, heel mooi geschreven das 1
verder vrees ik dat het leven weinig stabiliteit heeft, constant veranderen er dingen in je omgeving (persoonlijke ontwikkeling, bekenden verhuizen, je gaat naar een andere opleiding, etc). Het leren omgaan met die veranderingen is denk ik de truuc. Ook belangrijk is om niet te vergeten te leven, vergeten te leven is iets wat veel mensen doen, maar de dood vergeet niemand. Dat we dood gaan en belasting moeten betalen zijn denk ik de enige zekerheden die we hebben . Het niet meer bang zijn voor veranderingen in de toekomst is dan denk ik truucje 2.

Biologisch gezien is het enige nut van leven zorgdragen voor het voortbestaan van de mens als soort (voorplanting dus). Echter, door allerlei technische verbeteringen heeft de mens tussen de werk en sex door ook vrije tijd gekregen. Hierdoor gaan sommigen nadenken over wat het doel is en of dit alles is? (antwoord op die tweede vraag is ja, helaas is dit alles). Doordat er zoveel mensen zijn hoeft ook niet perse iedereen koters te gaan maken. Het zorgdragen voor het voortbestaan van de soort kan je ook zien als: het doen van werk waar de samenleving wat aan heeft (vallen eigenlijk alle beroepen onder) en het niet tot last zijn van de samenleving (crimineel gedrag). Een mooi persoonlijk doel is denk ik zorgen dat je altijd goed voelt bij wat je doet, of dat nu werk, of een hobby is.

Dikke kus en een stevige knuffel,
Zyx (Ronnie)
Citeren19.03.20070 likes
aangezien er geen rubriek fylosofie is, voel ik me zo vrij om hier verder op in te gaan. hier heb ik al dikwijls en lang over nagedacht: wie ben ik, welke rol speel ik in dit leven, wat is er na de dood, enz.
de meningen hierover zijn erg verdeeld en de waarheid blijft onbereikbaar. de wetenschap hieromtrent wordt steeds uitgebreider, maar we blijven nieuwe vragen stellen.
iedereen mag voor zichzelf uitmaken welke prioriteiten zij/hij stelt in het leven. voor mij is dat gelukkig zijn door te letten op de mooie dingen in 't leven en daarop verder te bouwen naar een doel. steeds weer opnieuw. soms lukt het niet, dan overloop ik de keuzes die ik gemaakt heb om te zien waar ik in de fout ging. zo leer ik volgende keer te vermijden waar ik niet gelukkig mee word.
goed en slecht uit elkaar houden, maar toch inzien dat ze niet zonder elkaar kunnen.
mensen hebben elkaar nodig, we zijn ook maar mensen.
met onze talenten en beperkingen.
morgen is de eerste dag van de rest van je leven.
ik wens je veel sterkte in je zoektocht naar geluk.
Citeren19.03.20070 likes
Leef met je eigen talent, iedereen is mooi, en je bent wie je bent.
Citeren23.03.20070 likes
quote:aangezien er geen rubriek fylosofie is, voel ik me zo vrij om hier verder op in te gaan. hier heb ik al dikwijls en lang over nagedacht: wie ben ik, welke rol speel ik in dit leven, wat is er na de dood, enz.
de meningen hierover zijn erg verdeeld en de waarheid blijft onbereikbaar. de wetenschap hieromtrent wordt steeds uitgebreider, maar we blijven nieuwe vragen stellen. quote:

ik heb gemerkt dat de jongeren wel vragen mogen stellen,maar dat de veel te goed geoefende en te sterke en te grote ouderen oftewel de politie ,al die vragen niet willen beantwoorden,oftewel zij zijn gewoon mooidoof,nu vond ik het mijn taak om daarin verandering te brengen,maar dat lukt niet,omdat de politie verhinderd dat ik iedere jongere mobiliseren doe.

Advertise here!!

Citeren23.03.20070 likes
hoi iemand,
ik begrijp niet helemaal precies wat je hiermee bedoeld,ik ben self 18 nu en denk hier al heel me leven over na, maar ik denk dat iedereen dat wel doet en echt een antwoord sal er ook niet op bestaan denk ik...

kusie kirsten

Adverteer hier