Forums  ›  Gezellig Kletsen.com  ›  Hobbies

Retro-website

Advertise here!!

Citeren22.10.20120 likes
Mijn hobby is het geleidelijk aan opbouwen van de retro-website Retroscoop (zie Google). Nu eens een artikeltje over een ongewoon gebouw, een opvallende locomotief, een thans verdwenen bedrijf en zijn producten, het is een cyberspeelplaats waarop ik voortdurend mijn ei op kwijt kan. Het betekent ook veel met het fototoestel op pad gaan, grasduinen op veilingsites en soms op rommelmarktjes, een netwerk van mensen opbouwen, zo nu en dan een interview afnemen of in een erfgoedbibliotheek grasduinen. Het is dus veel meer dan enkel maar wat tekstjes schrijven vanuit een ivoren torentje ! Ik ben zelf uit 1966, dus vaak schrijf ik gloedvol over onderwerpen die ik zelf nooit heb gekend, of alleen via musea of relicten...

De website bestaat sedert medio 2010, en wordt thans bezocht door gemiddeld 100 mensen per dag. Dat loopt zo nu en dan wel eens op, als het weer eens voor een wat langere periode slecht weer is. Ook tentoonstellingen beïnvloeden het bezoekersaantal: toen de NMBS bijvoorbeeld aankondigde dat het de Type 12 stoomloc voor het grote publiek van stal zou halen, lokte dit meteen veel meer mensen naar Retroscoop dan anders. Uiteraard is er ook de keerzijde: als het zonnetje zich dagen aaneen blinkend als een wedstrijdappeltje in het luchtruim aanstelt, daalt het bezoekersaantal meestal gevoelig. Ook het niet snel genoeg afkomen met een nieuw artikel wordt afgestraft.

Mijn hoop is dat het bezoekersaantal geleidelijk aan zal blijven stijgen, maar vooral dat er wat meer mensen eens een berichtje in het gastenboek achterlaten, of met interessante aanvullingen op de artikels afkomen. De teksten op de website zijn immers niet 'af': vaak bevatten ze nog heel wat onuitgeklaarde passages en een boeketje vraagtekens. De hoop is dan ook dat meer gespecializeerde verzamelaars of ex-werknemers enz. in de pen kruipen, en nieuwe gegevens of beeldmateriaal aanbrengen. Dat is tot op heden slechts deels gelukt, ondermeer voor wat betreft het artikel over de geschiedenis van de omstreden pijnstiller van Dr. Mann en de Type 12 locomotief. Het zou echter nog veel beter kunnen en moeten...

Tot slot: ik zou de website maar al te graag openstellen voor teksten van anderen. Tot op heden is het redactionele gedeelte van de website een 1 mansprojectje geweest. Maar er moeten in de Wijde Wereld om mij toch nog mensen zijn, met gelijkaardige passies ? Studenten Geschiedenis of Monumentenzorg bijvoorbeeld, of mensen die de 1950's, 1960's... zelf hebben meegemaakt. Of verzamelaars die het eens willen hebben over hun retro-collectie, of het nu oude waspoeders zijn of speelgoedautootjes, postkaarten over een ongewoon onderwerp of de diverse muziekpartituren van Lena Horne, zakhorloges of stoomauto's zoals de Stanley of de Locomobile, het kan eigenlijk allemaal ! Maar de voorkeur gaat uit naar onderwerpen waarover nog niet zo heel veel verschenen is, juist opdat de website een verschil kan maken, (online) leemtes kan opvullen...

En zelfs voor mensen die wel graag iets zouden willen schrijven maar niet goed weten waarover heb ik een lange lijst met suggesties, ideetjes enz. die ik zelf onmogelijk allemaal ooit ga kunnen aanpakken...

Wie eens iets kwijt wil over Retroscoop of aanverwante onderwerpen kan ofwel via het gastenboek om, via mijn e-mailadres. Benieuwd wie op dezelfde golflengte zit !

Benoit Vanhees
Antwerpen België

Adverteer hier