Forums  ›  Gezellig Kletsen.com  ›  In de Wandelgang
 

Meeting bij mij op de boerderij !!!!

2
 
 

Advertise here!!

Citeren09.05.20230 likes

Ter info?
Koffie en thee zijn wel aanwezig?
En voor wie drank meeneemt: de locatie is volgens mij niet bereikbaar per auto, het laatste stukje kan je in een paar minuten lopen.
Maar die afstand met een enthousiaste krat cola is "niet erg handig".

Groet Joris.

 

Joris
Citeren09.05.20230 likes

Heeee Joris

Jij woont toch daar in de buurt?

Zijn er toeristische dingen die te combineren zijn met een bezoek aan de boerderij van Fred?

 

Groet Eendenknuffelaar.

 

 

Hoi Eendenknuffelaar.

Ja hoor, ik woon in Schiedam en daar is best wel wat te beleven.

Wat dacht je van een rondvaart door de stad?

Schiedam is ontstaan rond een dam in het riviertje de Schie.

In eerste instantie was het een vissersdorpje waarvan de bewoners op de Maas visten en op de Noordzee.

Later kwamen vluchtelingen uit Duitsland die de jeneverindustrie op gang brachten.

Dat werd een belangrijke ontwikkeling van het stadje.

Tijdens het proces van graan tot jenever moet er nogal veel gemalen worden en daarvoor had Schiedam in de dagen van weleer meer dan twintig molens!!!

Enkelen daarvan zijn bewaard gebleven en er zijn zelfs weer nieuwe molens bijgebouwd, maar zoveel zijn het er niet meer.

De molen "De Walvisch" is heel lang de grootste molen van Europa geweest en is nu een museummolen, zeer zeker de moeite van een bezoekje waard.

Voor meer info kan je kijken op: https://www.jenevermuseum.nl/museummolen.html.

Daar staat ook al een linkje naar het nationale jenevermuseum.

Het jenevermuseum beschikt over een eigen jeneverstokerij, "De Gekroonde Brandersketel" waar op traditionele manier jenever wordt geproduceerd.

En ja! Er is ook een bar en een winkel.

Zie voor meer informatie: https://www.jenevermuseum.nl/branderij.html.

En wat ik al noemde: een rondvaart door de stad met de fluisterboot.

Voor uitgebreide informatie over de fluisterboot kijk op: https://www.sdam.nl/zien-doen/info/rondvaarten-fluisterboot

Op de Lange Haven, waar ook het jenevermuseum gevestigd is, is ook een winkel die wereldberoemd dreigt te worden.

Namelijk "De Bonte Koe".

Dit is een chocolade atelier annex koffiebar.

Ken je de uitdrukking "Ik kan er geen chocola van maken"?  Nou, bij de Bonte Koe kunnen ze ALLES van chocola maken!

Het bedrijf kent een grappige historie:

Oorspronkelijk was daar de chocolatier Verhulsdonk, een wat aparte man die een klein winkeltje had op de Hoogstraat.

Een liefhebber van een klein glaasje en drager van een grote krulsnor.

Op een dag stond hij kersenbonbons te vullen terwijl hij de fles jenever voor eigen gebruik bij de hand had staan.

Het was een glorieus moment toen hij de twee flessen verwisselde.

Met opzet?

Het verhaal gaat dat hij het zelf niet door had terwijl kersenbrandewijn toch duidelijk anders smaakt dan een ouwe klare.

Enfin, het product werd een groot succes.

Later is het bedrijf (met de recepten) overgenomen door Cees Klein.

Cees heeft met veel enthousiasme het bedrijf ten eerste verhuisd naar de Lange Haven en het assortiment met veel fantasie uitgebreid.

Inmiddels is ook Cees met pensioen en hebben nazaten het bedrijf overgenomen en ook in andere steden vestigingen geopend.

Voor meer informatie: https://debontekoe.nl/de-bonte-koe-in-schiedam/

Stadswandelingen onder leiding van een gids worden helaas in Schiedam niet meer verzorgd, maar de stadsgidsen varen wel mee op de fluisterboten.

Zo grappig: elke gids heeft een heel eigen verhaal en.... het is allemaal waar!

Er valt natuurlijk ook veel meer te vertellen over zo'n historische stad dan verteld kan worden tijdens een rondvaart van een uur (of de uitgebreidere rondvaart van anderhalf uur).

Wat de gidsen waarschijnlijk nooit zullen vertellen is het verhaal van de varkens van Kethel.

Kethel is het dorpje dat vroeger zelfstandig was en ten noorden van het historische Schiedam ligt.

De jeneverindustrie had namelijk een bijproduct: de zogenaamde spoeling.

Deze spoeling was een stinkende brei waar de alcohol uit was gehaald en dat per schuit gemakkelijk naar het bijgelegen Kethel kon worden vervoerd.

En zo komen we weer bij de boerderij van Fred, dat is namelijk een typische varkensboerderij.

Succes met het plannen maken voor de dag van de meeting.

 

Groet Joris.

 

 

Hoi Joris

Dank voor de info.

Maar lukt het om dat allemaal te bekijken en dan ook nog naar de meeting te gaan?

Groet Eendenknuffelaar.

 

 

Hoi Eendenknuffelaar

NEE!

Ik ben bang dat je een keuze zal moeten maken en hopelijk schrap je dan niet het bezoek aan de boerderij HAHAHAHA

Ik heb ook geen idee wat Fred allemaal denkt te gaan doen, wie weet krijgen we allemaal een hark, riek, spade en/of schoffel en worden we gigantisch aan het werk gezet.

Succes Joris.

 

Joris
Citeren09.05.20230 likes

Hahahaha !!

 

Jajaja schoffel riek en hark :)

Ik wil kijken hoe vroeg kunnen we afspreken om met de fluisterboot te gaan en daarna naar de boerderij .

Lijkt jullie dat een goed idee ?

Alleen fluisterboot moet je wel zelf betalen !

Over de fluisterboot :

  • De fluisterboot vaart van za 8 april t/m zo 29 oktober 2023
  • Afvaarten op: di, wo, do, vr, za & zo.  
  • Op ma 2e Paasdag & ma 2e Pinksterdag wordt wel gevaren 
  • Op Koningsdag wordt niet gevaren.

kosten zijn : volwassenen: €8,50

 

IK lees het wel en hoeveel met de fluisterboot mee willen gaan dan !!

 

Citeren09.05.20230 likes

'Schiedam hé, sorry, maar das me te ver frown

 

 

 

 

 

 

Citeren09.05.20230 likes

 

Geachte chatters,

 

Als het weer toe laat om een meeting te houden bij op den boerderij !

Graag wil ik weten wie er mee zou willen doen.

Ik zet twee datums  neer :  

 16 juli zondag 

 6 augustus ook op een zondag.

 

Ik lees wel welke datum het beste is  !!

 

 

Adres is : Harreweg 19

                3123 KA Schiedam

 

 

 

Advertise here!!

Citeren10.05.20230 likes

6 augustus prima voorkeur maar als  de andere kiezen op 16 juli pas ik me ook op aan... beide kan ook ik doe mee met de

vluistebootje

 

 

Citeren11.05.20230 likes

Heee Joris, ik zie dat de meeting op een zondag gehouden gaat worden.
Maar zijn de toeristische attracties dan wel open?
Groet Eendenknuffelaar.


Hallo Eendenknuffelaar.

Ja hoor, geen probleem.
Schiedam is ook op zondag een leuke stad om te bezoeken.
Vanmiddag ben ik nog even wezen checken: ja hoor, zelfs de bonbons van de Bonte Koe zijn dag en nacht, bij voor- en tegenspoed te bemachtigen.
Op de Hoogstraat, aan de achterkant van de Lange Haven is een bonbonautomatiek!
Aardig geprijsd:  het goedkoopste luikje gaat open voor twee euri en daarachter ligt één bonbon, wel een forse, dat dan weer wel. (zie foto)
De vorige keer had ik al verteld over het grote aantal molens dat Schiedam in vroegere tijden bezat.
De meeste molens zijn verdwenen, maar op sommige plekken zijn de contouren van de molens nog in het wegdek aangegeven met metalen bobbels.
Je moet het maar net zien...(zie foto)
Horen doe je ze wel als er auto's overheen rijden, dan geven ze een luid klikkend geluid.

Joris
DSC_3350ref.JPG772.8K4 views
DSC_3351ref.JPG399.2K3 views
Citeren11.05.20230 likes

Fluisterboot lalalala :

OPENINGSTIJDEN:

Van 1 april tot 1 november:
Ma t/m do: Van 9.00 - 17.00 u
Vr t/m zo: Van 9.00 - 20.30 u

Dus ook op zondag  :)

2
 
 

Adverteer hier