Ok, dit heb ik al:
Mijn visie. Evi De Rechter 1K groep 2
Waarom wil ik graag kleuterleidster worden? Daarop ken ik het antwoord maar al te goed! Ik wil de kinderen graag iets bijbrengen en ik heb het gevoel dat je dat het beste in de kleuterschool kan doen. Ik wil zeer graag een deel uitmaken van hun opvoeding, zeker bij de kinderen waarbij de ouders allebei werken en dus niet veel tijd hebben. Ik ben ook wel creatief, ik knutsel heel graag en gebruik daarvoor het liefst materialen die andere zouden weggooien. (Zo kan ik bijvoorbeeld uit een Wc-rolletje een mooie bij maken!) Natuurlijk zie ik kinderen heel graag en er is mij altijd verteld, van kleins af aan, dat ik voor kleuterleidster moest studeren. Ik wou dit eerst niet omdat ik bang was dat ik kinderen dan beu zou worden, maar door eens een dagje te gaan observeren in een kleuterschooltje ben ik helemaal van gedachte veranderd. Ik zag me dit echt elke dag van mijn leven doen, kleintjes helpen; troosten en nieuwe dingen aanleren. Wat ook wel een soort ?gave? is bij mij, is dat ik kinderen aantrek. Ik mag nog maar vijf minuten in een kamer zitten waar kinderen in aanwezig zijn en ze hangen allemaal rond mij. Het kindje waar ik op ga babysitten is zelfs jaloers als ik bij andere kinderen ga babysitten! Ik ben dol op kinderen van alle leeftijden, maar zeker op diegenen van de kleuterklas. Die zijn nog zo jong, vol met hoop en enthousiast om nieuwe dingen te leren. Ik vind het zeer belangrijk dat kinderen respect leren, jammer genoeg zie ik het respect voor mensen steeds bergaf gaan in de wereld. Ik hoop dat ik ?mijn? kleuters respect kan aanleren, al is het maar een klein beetje. Ik heb zelfs al een beeld hoe ik mijn klas zou willen inrichten, ik wil graag een mooie en knusse leeshoek. Ik vind verhaaltjes ook zeer belangrijk, er staan zeer mooie levenslessen in en leren de kleuters ook om te gaan met bepaalde situaties. Er wordt ook geleerd wat het verschil is tussen goed en kwaad, ook al begrijpen ze het dan nog niet helemaal, vind ik dat zeer belangrijk. Ik ga de kleuters ook goed observeren, in hun sociaal gedrag en manier van spelen. Zo hoop ik te zien wat de problemen kunnen zijn bij bepaalde kleuters, zo kan ik ze dan ook beter helpen. Natuurlijk wil ik ook de ouders leren kennen, om zo een beter beeld te krijgen van de kleuters hun thuissituatie, maar ook om met de ouders eventuele oplossingen te bespreken als dat nodig is. Ik zal natuurlijk wel wat hulp nodig hebben van buitenaf, zoals mensen die mee materiaal sparen en mensen die me goede raad kunnen geven bij het handelen in de klas. Maar daar maak ik me geen zorgen over, ik weet zeker dat alles goed komt en dat ik op een bepaald moment een super kleuterjuf zal zijn.