Forums  ›  Gedichten  ›  Positieve gedachten

Je eigen BOEK !!!!

Advertise here!!

Citeren20.09.20110 likes
Allemaal hebben we onze eigen pagina's gemaakt in ons boek. We durven het te lezen soms ook niet. Dat maakt dat sommige boeken gewoon dicht blijven voor anderen. Om niet alles open te geven. Dan komt er een tijd dat je beetje bij beetje het boek van je laat lezen. En komen de mooiste soms ontroerendste dingen naar boven. Maar ook dat is vertrouwen hebben in deze die hem lezen mogen. Tot op een moment, dat er iets gebeurd en het boek zich terug gaat sluiten. Dat is een teken van het is genoeg, het is klaar met dat te laten lezen om iets te delen. Dan moet je ook vrede kunnen nemen, en je boek voor altijd sluiten. Om dan weer je pad te vervolgen en hem weer ter beschikking te stellen aan iemand anders.

Maar je zal merken dat soms het boek niet opengaat. Probeer het dan ook niet te forceren. Zou men dat wel doen zal ook dat boek nooit leesbaar worden. Alleen kan zoiets gebeuren door een goed vertrouwen aan te voelen. Beetje bij beetje de stap te zetten om het boek te leren kennen.

We hebben allemaal onze boek bij.

We dragen er allemaal zorg voor.

De een zo de ander anders. Maar weet in dat boek dat nooit voltooit zal zijn jouw ervaringen inzitten. De lessen die je soms zelf al eens moet terug lezen of herlezen om het nodige eruit te halen.

Nu zijn er ook die hun boek op dezelfde pagina houden. Dat maakt die blijven hangen en zullen altijd in dat stukje blijven waar ze niet in verder kunnen. Ook dat zijn lessen. Harde voor de persoon maar dat is het leven van deze op aarde.

Dan hoor je al eens.

Er wordt me niets gegund.

Ik mag niets hebben.

Ik ben altijd de misgenoegde.

Eigenlijk zijn het juist deze die op die bladzijde blijven hangen van de slachtofferrol. Dat maakt die komen niet vooruit, die blijven dat aantrekken waar ze zelf om vragen.

Nu zijn er ook die te snel in hun boek laten lezen. Dat maakt dat ze dan weer heel open zijn zonder te begrijpen dat ze erop gewezen kunnen worden. Zo zie je, ook het boek van het leven is voor jezelf een balans vinden hoe ermee om te gaan. Dan pas leer je van het leven en wil je doorzetten.

Want ongeacht hoe snel een boek open of dicht gaat hangt altijd van bepaalde factoren af.

Vertrouwen

Aanvoelen

Delen

In waarde laten.

Als men deze vier punten kan benutten dan laat je de persoon in alle rust ook dat aanvoelen. Dan pas kan er iets opgebouwd worden. En kan het boek geopend worden, en zal het gelezen mogen worden.

Met dit stukje wil ik laten zien dat ons leven als een boek is. Dat open kan gaan maar ook kan sluiten. Dat vanaf de eerste pagina gelezen kan worden tot het laatste. Maar dat ook halverwege een stop kan zijn.

Psychologisch gezien hangt hier veel samen met de vier woorden. Daarvan is een het belangrijkste, vertrouwen hebben en leggen. Eens dat geschonden wordt zal het boek zich sluiten en soms heel lang dicht blijven.

Adverteer hier