Forums  ›  Gedichten  ›  Positieve gedachten
 

HSP (hoog gevoelig persoon)

Advertise here!!

Citeren16.02.20181 likes

Onderzoek heeft uitgewezen dat één op de vijf mensen hooggevoelig is. Vaak komen deze mensen door wat voor een reden dan ook in de geestelijke gezondheidszorg terecht. Deze mensen kunnen in deze (steeds maar harder wordende) maatschappij zich maar moeilijk staande houden. Vaak krijgen ze een stempeltje opgedrukt terwijl in feite HSP geen ziekte is. Het is (gelukkig) ook niet te genezen. Deze mensen verafschuwen alle vormen van geweld, kunnen niet tegen harde geluiden (knallen bijvoorbeeld) ook houden zij meer rekening met anderen, waar volgens mij ook niets mis mee is. Hoog gevoelige mensen hebben nou eenmaal meer voelsprieten dan de andere mensen; zij voelen vaak problemen aankomen nog voordat ze er zijn. Het is geen ziekte en zeker geen schande deze eigenschap te bezitten. Het zou alleen goed zijn om te “weten” wanneer een gevoel niet bij jou (als HSPer) hoort. Vaak trekt iemand met deze verfijnde eigenschap zich zaken aan die niet bij hem of haar horen. Graag zou ik met andere mensen hierover willen praten

vriendelijke groet,

SirPureDiamond

Citeren09.03.20181 likes

Wat zou je willen weten?

Citeren25.03.20181 likes

Ook ik heb eigenschappen van HSP:

- kan absoluut niet tegen plotselinge harde geluiden

- hou van rust en stilte

- heb veel tijd voor mezelf nodig

- kan niet tegen onvriendelijkheid

- stoor me gauw aan gedrag van anderen

- fantaseer heel veel

- regelmaat is heel belangrijk

- hou niet van veel mensen bij elkaar.

 

Jezelf zijn in een wereld die steeds probeert je iets anders te laten zijn, is een enorme uitdaging.

 

Citeren26.03.20190 likes

Hallo :)

Herkenbaar, tis lastig in deze wereld HSP te zijn.Zoveel indrukken, de wereld op de kop.

Ik vraag me af, hoe andere ermee omgaan hoe ze t ervaren.

Misschien kunnen we elkaar helpen hierin t pad wat zachter te maken met elkaar.

Groetjes!

Citeren04.07.20190 likes

Hallo sir pure Diamond.... (wat zegt jouw naam veel over jezelf)...

Advertise here!!

Citeren06.07.20190 likes

Ik herken ook veel van deze symptomen bij mezelf. Ben sinds kort mezelf aan het leren om eerst aan mezelf te denken, in de zin van: Wil ik dit echt, wordt ik er slechter van? Ik uit mij ook naar anderen op die manier, dat ik veel duidelijker ben als ik iets eigenlijk zelf niet wil, maar het dan bijna toch zou doen uit empathie voor de ander

Adverteer hier