Forums  ›  Gezellig Kletsen.com  ›  In de Wandelgang

Dez vond ik errug grappig

Advertise here!!

Citeren22.07.20060 likes
Wat is Couvade-Syndroom:

Er zijn mannen die zich zo verbonden voelen met hun vrouw en haar zwangerschap, dat ze dezelfde fysieke symptomen gaan vertonen als zij. Zo kunnen zij o.a. last krijgen van ochtendmisselijkheid, gewichtstoename, stemmingswisselingen, duizeligheid en pijn in de onderbuik. Voorheen werd dit altijd afgedaan als een psychische kwestie. De man zou zich dermate identificeren met zijn vrouw dat zijn lichaam haar zwangerschapsperikelen zou gaan imiteren.

Wetenschappelijk onderzoek heeft echter aangetoond dat deze verschijnselen wel degelijk ook een fysieke oorzaak hebben. Mannen blijken tijdens de zwangerschap van hun vrouw net als zij hormonale veranderingen te ondergaan die deze verschijnselen kunnen veroorzaken. Dit wordt wel het couvade-syndroom genoemd. Bij de ene man is dit echter sterker dan bij de andere. Deze hormonale veranderingen worden gestimuleerd door het gedrag en de feromonen (geurhormonen) van hun vrouw. Sommige mannen blijken hypergevoelig hiervoor en ervaren dus het couvade-syndroom.

Bij mannen met het couvade-syndroom is er overigens ook vaak melding gemaakt dat zij na de bevalling van hun vrouw compleet instorte en als het ware vergelijkbare klachten vertoonde als vrouwen met een postnatale-depressie.

Deze situatie doet zich overigens maar bij een klein percentage van alle aanstaande vaders voor. Het betekent dus niet dat je minder betrokken bent bij de zwangerschap van je vrouw als je nergens last van hebt. Het hangt er volledig van af of je gevoelig bent voor deze stimulansen. Het zegt dus niks over je emotionele en psychische betrokkenheid.

Couvade-Syndroom en culturen:

In bepaalde culturen betsaan er voor mannen uitgebreide, aan vaste regels gebonden rituelen tijdens de zwangerschap van hun vrouw en de geboorte van hun kind. De mannen van de Kurtacthi stam op de eilanden in de Grote Oceaan, trekken zich helemaal terug uit de gemeenschap als hun vrouw hun kind krijgt. Chaorati's in Zuid-Amerika worden geacht dagen in hun hangmat te blijven om zich daar door de rest van de familie te laten verzorgen.

Dit zijn primitieve, maar tevens zeer effectieve manieren om mannen te betrekken bij het proces van geboorte en bevalling, in de zin van erkennen dat het ook zwaar kan zijn voor de aankomende vader. De onaangename gevoelens die aanstaande vaders in onze cultuur mogelijk kunnen ervaren, zouden veel minder voorkomen als er ook bij ons acceptatie zou komen voor het "meezwangeren" en er ook manieren zouden zijn dit mogelijk te maken.

Internetsites over Couvade-Syndroom:

Het was moeilijk om op het internet bruikbare info te vinden om deze pagina te kunnen maken. Ik heb de informatie eigenlijk van slechts 2 sites afgehaald, waar uiteraard iedereen die geinterresseerd is even een kijkje kan gaan nemen.

Deze adressen zijn:

http://www.ouders.tribune.nl/trouw/t1999077.htm

http://www.e-gezndheid.be/guide/article_8343_530.h tm
Citeren22.07.20060 likes
hihi nooit van gehoord, een man die zich enorm zwanger voelt met alle sympthomen erbij.
ervaren dus niet de bevalling hahaha zou de mensheid langzaam verminderen...of uitsterven
Citeren23.07.20060 likes
Hmmm mogen de mannen die ik ken blij zijn dat ze daar geen last van gehad hebben. Zou ze anders flink uitgemaakt hebben voor aanstellers

Had er dus ook nog nooit van gehoord

Zie ineens Arnold Schwartzenegger (ofzo ) zwanger voor me hahaaha

Groetjes Tess xXx
Citeren23.07.20060 likes
Mijn mannie had ook stemmingswisselingen hahahha
Hij wilde ook telkens shoppen
ik vond het wel lief

Adverteer hier